Jätteras för kundplacerat

Växlar Allt färre företag investerar i kundplacerade telefonväxlar och i Norden rasade försäljningen under 2013. Förklaringen stavas moln och mobilt.

Brittiska analysföretaget MZA är specialister på växelmarknaden och publicerar varje år rapporter över försäljningen av antalet sålda anknytningar. Deras analys av helåret 2013 är dyster läsning för växeltillverkarna. I hela Västeuropa krympte försäljningen av nya anknytningar med hela åtta procent och tappet finns i såväl sme- som enterprisesegmenten. Allra trögast går försäljningen till de mindre företagen där marknaden krympte med två procent mellan det tredje och fjärde kvartalet, trots att årets slut normalt sett brukar vara den starkaste försäljningsperioden.

Jätteras i Norden

Ännu värre ser det enligt MZA-analytikern Will parsons ut i Norden.

>> Läs mer om Aastras ras under Q4 <<

– Skillnaden jämfört med emea är betydande. I Norden är nedgången mycket kraftigare, ner 14 procent jämfört med 2012. Allra tydligast är trenden när det gäller växlar med mindre än 100 linjer. Nedgången drivs i huvudsak av mobila alternativ som fortsätter att plocka affärer på bekostnad av fastnätslösningar, konstaterar han.

Cisco ohotad global ledare

Globalt fortsätter Cisco, trots en något minskad marknadsandel, att hålla förstaplatsen om man räknar bort de allra minsta växlarna. Även på resten av fem-i-topplistan är positionerna oförändrade med Avaya och NEC på andra respektive tredje plats. De drar dock ifrån fyran och femman Panasonic och Unify (tidigare Siemens).

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.