Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Jessica Levin om strategin: ”Jag vill inte förknippas med krängare”

Branschen En kort sejour på Tele2 och nu till Telenor. För två veckor sedan klev Jessica Levin in som försäljningschef på den norska operatören.  
– Det kändes som rätt steg att ta, säger hon till Telekom idag.

Jessica Levin om strategin: ”Jag vill inte förknippas med krängare”
Tele2

Efter 20 år på Telia valde Jessica Levin att för två år sedan gå över till Tele2. En chans att få vara med på en rolig resa, berättade hon för Telekom idag då. Men även om hon kanske tänkt sig att Tele2-resan skulle varit längre – har Jessica bytt skuta och numera tituleras hon som försäljningschef Enterprise på konkurrenten Telenor. Men vad var det som föranledde bytet?

– Det var en kombination av grejer. Tele2 fick en ny vd och Anders Nilsson försvann. Som ny vd vill man sätta sin prägel och det innebär organisatoriska förändringar, det är vanligt och inget jag tycker är konstigt. Men i samband med omorganisationen började jag fundera på framtiden och i det läget ringde Telenor, säger hon.

Så vad var det som lockade på ”andra sidan”.

– Rollen i sig är väldigt spännande och Telenor är som bolag inne i en spännande resa. Dessutom har Telenor ett större fotavtryck globalt, och just det internationella kontaktnätet är något jag har saknat på Tele2.  Hittills tycker jag att det var ett väl avvägt beslut.

”Stolt över mitt ledarskap”

Även om tiden på Tele2 stannade vid två år, vilket i jämförelse med de 20 Jessica hade på Telia får ses som kort, så tycker hon att det finns flera saker att titta stolt tillbaka på.

– Det jag är mest stolt över är att jag fick förmånen att bygga upp och samla ihop SME-verksamheten. Vi kunde fokusera på att vända trenden och lite lustigt är det att se på det när jag nu sitter på ett annat bolag som sett effekterna av de framgångar vi åstadkom där. Jag är även stolt över att mitt ledarskap fungerade så bra på Tele2, säger Jessica.

Och förutom vänner samt bra arbetsrelationer så säger Jessica att hon tar med sig en del av kulturen när hon nu är på Telenor.

– Tele2 är ett bolag som är väldigt värderingsstyrt, det är något jag tar med mig. Nu kommer jag in i en mer klassisk organisation. Jag kanske får revidera min uppfattning när jag varit här längre, men jag upplever möjligtvis att Telenor och Telia är mer lika än Tele2. Alla på Telenor är väldigt vänliga och teamorienterade, så det blir ett bra recept och en bra mix framåt.

Kultur och stolthet är viktigt

Rollen Jessica tar nu är som försäljningschef mot storkunder, något hon ser som väldigt spännande. Men något hon säger kommer vara ett viktigt fokusområde nu är kulturen.

– Det kan låta raljerande, men jag säger att det finns två typer av personer på ett företag. De som säljer till kund och de som supportar. Och är man en som jobbar mot kund så ska man vara stolt. Vi finns där för att tillsammans med kunden se till att deras verksamhet fungerar bättre. Så att bygga stolthet är något jag vill göra.

Och här kommer en viktig aspekt enligt Jessica, nämligen hur man säljer.

– Jag vill inte förknippas med krängare. Nej, som säljare ska man vara inlyssnande och förstå kundernas behov. Vi vill kunna guida kunden och vara mer av en rådgivare. I det här så måste vi vrida synen på sälj från den mer traditionella till att vara nära kunden.

Just detta menar Jessica är en del av den kulturförändring ett modernt företag behöver göra.
– Man måste inse att det inte behöver stå ”säljare” på visitkortet för att man ska kunna sälja. Jobbar man med SME då är kundtjänsten det vanligaste mötet. Där är det livsviktigt att använda dem för merförsäljning och införsäljning. När det gäller större företag är kanske dedikerade säljare den vanliga kontakten, men även där måste vi tänka mer i team. Jag tror inte på roller som är extremt fyrkantiga – utan lagspel där man hjälps åt för att hjälpa kunden.

Första målsättningen är att hitta möjligheter

Den pågående pandemin innebär i sig en utmaning när man som ny chef ska hinna med att både kulturförbättra och driva lönsamhet. Men Jessica säger att hon är fylld av förväntan och att året kommer bli mycket spännande.

– Min första målsättning är att hitta möjligheter för tillväxt för Telenor. Det ser jag som superviktigt både för företaget samt för att bygga kultur. Det andra är att se vilka implementeringar vi kan nyttja i 5g.

Att 5g kommer ge helt nya möjligheter är även något Jessica ”vet” sedan tidigare.

– Eftersom jag är en gammal dinosaurie i branschen så vet jag sedan 4g att initialt så ser man inte alla möjligheter. Men det kommer. Om två år så kommer vi ha en helt ny palett med 5g-lösningar som kan hjälpa företag och myndigheter. Och slutligen, vi ska ha kul på vägen, säger Jessica Levin.

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter