Joacim Hillervik: Operatörerna kan ta mer betalt ju bättre SLA kunden vill ha

Operatörer Operatörerna ska framför allt fokusera på det som de är bra på. Men det som kommer att göra störst skillnad för kunderna är hur bra de klarar leverans, support och fakturahantering. Det säger GTT:s Joacim Hillervik.

Joacim Hillervik: Operatörerna kan ta mer betalt ju bättre SLA kunden vill ha

Joacim Hillervik är en veteran i telekombranschen. Han startade branschkarriären redan på 1990-talet som säljare på British Telecom, men mest erfarenhet skaffade han sig under åren på Interoute, idag GTT Communications, där han bland annat var ansvarig för verksamheten i Norden och Baltikum.

Efter en avstickare under några år på bland annat IP-Only är han sedan januari tillbaka på GTT som ansvarig för kanaler- och partnersamarbeten. Telekom idag passade på att göra en videointervju med Joacim Hillervik på temat framtidens operatörer.

Vad tycker du är en bra operatör idag? Vilka förebilder finns det att inspireras av?

– Inom hela den här branschen har det varit ett konstant prisras från år till år. Ska man vara ärlig så är det på företagssidan ingen större skillnad vad gäller leveranssidan jämfört med för 20 år sedan. Det är fortfarande mycket kundspecifika lösningar med 6-8 veckors leveranstid. Och där kan man se att på konsumentsidan har det hänt väldigt mycket mer – där man kan gå direkt från butiken och vara igång med sin tjänst. Det här behöver många lära sig av och för att kunna göra det så behöver vi jobba mycket med standarder och automatiseringar. Här är det många som ligger i startgroparna så jag tror att det kommer att hända en del och jag tror att SD-Wan kan vara en del av lösningen som tar oss framåt.

Du är inne på prisraset. Hur ska man som operatör hantera det?

– Det är såklart svårt. Kunderna har samma krav på tillgänglighet som de hade för 20 år sedan när man betalade betydligt mer. Jag tror att vi kommer att gå mot en prisbild där man betalar för det man använder och då kan vi ta mer betalt ju bättre SLA kunden vi vill ha. Återigen tror jag att SD-Wan är en väg på väg mot det.

Många talar väldigt gott om SD-Wan och vi ser att en del nu också börjar installera SD-Wan-lösningar för sina nätverk. Vad är drivkraften bakom det för svenska bolag?

– Det är en del av digitaliseringen i stort och jag tror att drivkraften för SD-Wan är att internet börjar bli så bra idag i de flesta länder och kan användas för företagskommunikation för att nå många av de molntjänster som vi idag använder. I SD-Wan kan man också hantera säkerheten med brandväggar på ett bra centraliserat sätt. På det här området sker också en intressant utveckling: Vem är det som ska hantera SD-Wan? Är det systemintegratören eller operatören?

Ja. Vad tycker du?

– Jag tänker att det kommer att vara olika beroende på hur kunden ser ut, och att det kommer att finnas kunder där båda varianterna passar bäst. Men som helhet tror jag att det kanske är mer naturligt att integratören jobbar med väldigt kundspecifika lösningar och operatören med standardiserade SD-WAN lösningar där nätverket och infrastrukturen blir en del av totallösningen.

Vi backar tillbaka till operatörerna. Tycker du att de ska hålla sig till sin kärnverksamhet, till exempel datakom- eller telekom, eller ska de bli bredare?

– Det är viktigt att stanna kvar vid kärnverksamhet och göra det man är bra på, vilket kanske inte är att skapa innehåll. IP-Only, där jag jobbade tidigare, är ett bra exempel. De har öppnat upp sina nät och låter andra operatörer nyttja det – till och med Telia är där. Då får man ut max av sin nätinvestering. Vi som jobbar med partnerverksamhet på GTT tänker också att det är kommunikationen vi är duktiga på och jag jobbar med att sälja via andra operatörer i Östeuropa till exempel. Den verksamheten bygger på att vi har ett globalt Tier1-nätverk och är duktiga på att jobba i andra länder och har kontakterna så att det blir enkelt för kunderna. Upplägget blir att den som sitter på hemmamarknaden äger kunden, oavsett om det är en lokal operatör eller systemintegratör.

Hur ska en dataoperatör vara i framtiden för att vara lyckad?

– I grund och botten ligger ip hos alla. Det lär inte vara så jättestor skillnad på tjänsterna, men det kommer att vara större skillnader i leverans, fakturahantering och kundsupport. De operatörer som hanterar det på bästa sätt för kunderna kommer att vara mest framgångsrika. Sen tror jag också att det är viktigt med bra partnerskap så att man kan få bra tjänster både lokalt och på de andra områden som kunden finns på.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter