Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Joel Westin: ”Att lyckas kapitalisera på de nya lösningarna blir avgörande”

Trend 2021 Ökad mediekonsumtion, flexiblare lösningar och kanske första riktigt spännande 5g-appen. Det är saker Joel Westin, strategichef på Tele2 förutspår när vi lägger coronaåret 2020 bakom oss och blickar mot 2021.

Joel Westin: ”Att lyckas kapitalisera på de nya lösningarna blir avgörande”
Joel Westin, strategichef på Tele2

Det var ett år då fullt fokus skulle ligga på 5g, men när vi närmar oss slutet av 2020 får man lägga till handlingarna som ett år få kunnat förutse, än mindre varit helt beredd för. Men Joel Westin, strategichef på Tele2, säger att om inte annat har coronapandemin visat hur viktiga telekombranschen är för ett land. För Telekom idag berättar han om vad han ser som viktigaste händelsen i år – och vad han tror sker 2021.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Total tillgång till alla guider och tester
  • Premiumnyheter med de senaste trenderna
  • Fullt fokus på att du ska göra rätt kommunikationsval
  • Tryckt magasin med sex nummer om året
Redan prenumerant?

Hur är läget i Telekom-Sverige just nu?

– Det har såklart varit ett speciellt år på grund av Covid-19, inte bara för vår bransch. Omställningen som både enskilda personer, företag och myndigheter har behövt göra har dock bevisat hur viktiga våra telekomtjänster är för vårt samhälle idag. En mycket stor del av både privatliv och arbetsliv har tvingats flytta till de digitala kanaler som våra tjänster möjliggör. Vi har även sett att telekombranschen står sig ekonomiskt stabilt i kristider, även om det inte varit något rekordår för oss. Samtidigt är det spända tider för oss operatörer, då vi alla har förberett oss för stora investeringar i 5G, men nu tvingas vänta ytterligare på tydlighet och besked från ansvariga myndigheter.

Vilka händelser har betytt mest för utvecklingen 2020?

– Det är svårt att prata om stora telekomhändelser 2020 utan att nämna 5G. Det var förstås väldigt roligt att Tele2 var först att lansera 5G i Sverige och att vårt nätbolag fortfarande är ensamt om att erbjuda 5G på riktigt, med maxhastigheter på över 1 Gbit/s. Den försenade auktionen och turerna därikring är naturligtvis olyckliga för den breda 5G-utrullning i Sverige, men trots det har vi redan lyckats utöka 5G-täckningen till ca 30 städer i Sverige. Men det är såklart bara början.

– En ytterligare betydelsefull milstolpe för året var Com Hems övergång från analoga till helt digitala TV-sändningar. Det innebär att den sista stora distributionstjänsten i Sverige nu är helt digital. Förutom skarpare ljud och bild till hela 1,6 miljoner hushåll, frigjorde vi samtidigt utrymme i nätet och får kapacitet att leverera stabilare och snabbare bredband till våra kunder. Digitaliseringen har mottagits mycket positivt av fastighetsägare och boende i hela landet och är ett bevis på att fibercoax är en framtidssäker infrastruktur i och med införandet av 10G-bredbandsteknik, samt en viktig del i vårt arbete med att digitalisera Sverige.

Vad överraskade dig 2020?

– Pandemiutbrottet och den omställning som kommit med den är förstås den enskilda händelse som överraskade oss alla. Relaterat till telekom var en stor överraskning hur väl många verksamheter lyckades nästintill helt stänga ner kontoren över en natt och ändå ha en fullt fungerande digital distansverksamhet dagen därpå. Det visar på graden av digitalisering vi redan uppnått i vårt sätt att arbeta. Hela branschen, även våra konkurrenter, ska faktiskt ha beröm för hur väl samtliga nätverk lyckades hantera och möjliggöra den stora förändring i beteendemönster vi såg under så kort tid. Digitaliseringen kommer bara att accelerera ytterligare som en konsekvens av pandemin, vilket ytterligare ökar värdet av våra tjänster.

– En annan notering som överraskade var att Telia under året fick ett utökat statligt ägande. Vi gläds åt den frejdiga internkonkurrensen mellan de statliga kanalerna SVT och TV4, samtidigt som det är oroande när det kommer till mediamångfalden, inte minst avseende vikten av oberoende nyhetsbevakning. Samtidigt har Disney+ snabba intåg antagligen förvånat många, vilket i sig är ytterligare ett tecken på att svenskt innehåll behöver bred spridning för att överleva framöver, inte nya inlåsningseffekter.

Vilken utveckling får vi se under 2021?

– Pandemin har medfört att många konsumenter på kort tid blivit mer digitalt mogna, vilket har accelererat utbredningen och förväntan på smidiga digitala lösningar. Vårt senaste tillskott Penny och konceptet ”3 i 1” – en app for bredband, mobilt och play – är ett av våra svar på ett flexiblare, enklare och mer digitalt sätt att ha sina telekomtjänster.

– En annan tydlig trend vi ser är att intresset för rörlig bild hela tiden ökar, men hur kunderna väljer att konsumera är under fortsatt stor förändring. Tidigt under året lanserade vi Com Hem Play+, vilket har följts av flertalet andra uppmärksammande lanseringar på tv- och streamingmarknaden. Konkurrensen om tittarens uppmärksamhet ökar och det kommer att driva på utvecklingen både när det kommer till tekniska lösningar och användarvänlighet.

– Kanske kommer vi redan under 2021 se de första applikationerna som på riktigt utnyttjar den fulla kapaciteten i 5G – nästa generations Netflix eller Spotify. Men det är antagligen mer troligt att 5G först och främst står för bättre och snabbare uppkoppling för konsumenter, medan det är på företagssidan där de riktiga innovationerna börjar ske.

Till sist. Vilken trend påverkar telekom mest de kommande fem åren?

– Med en fortsatt digitalisering och ny spännande teknik framför oss, så som 5G, AI och IoT, kommer lösningarna på fem års sikt bli mer och mer avancerade och förhoppningsvis bidra med mer affärsvärde. Vi ser dock, vilket även framkommer i Tele2s långsiktiga vy inför framtiden, att trots att våra tjänster blir bättre, modernare, mer avancerade och att behovet av uppkoppling ständigt ökar, så lyckas telekomoperatörerna inte alltid kapitalisera på ökningen i samma takt. Men att lyckas med detta blir avgörande framöver, eftersom branschen står inför många stora investeringar för att modernisera, bygga ut och öka kvaliteten i både vår fasta och mobila infrastruktur de kommande åren. För oss som telekombolag kommer det att innebära ett behov av utveckling av nya affärsmodeller tillsammans med våra partners, samt fortsatt konsolidering eller nya former av samarbeten i branschen för att möjliggöra dessa investeringar.

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!