Johan Åberg: Så ser vi på molnväxelns utveckling

Molnväxel Ett viktigt projekt och en vital pusselbit för många. Med molnväxeln har kommunikation tagit flera kliv framåt, men vad händer inom området – i en ny serie belyser nyckelpersoner utvecklingen.

Johan Åberg: Så ser vi på molnväxelns utveckling

Molnväxlar är i dag något alla företag efterfrågar. Nya funktioner och effektiva lösningar i kombination med att det inte längre krävs stora investeringar – har gjort att även mindre företag är intresserade.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Lägg till att vi efter pandemin har en helt annan vardagsverklighet – och molnväxeln är den lösning som bäst kan svara upp mot utmaningarna.

Och utvecklingen går i rasande takt. Men vad är nytt, vad skiljer de olika alternativen åt och vad kommer hända det kommande året? Telekom idag har ställt frågan till fem nyckelpersoner. Efter Jessica Levin och Pontus Blom ger här Johan Åberg, produktchef på Lynes, sin syn på molnväxelutvecklingen.

Hur ser marknaden ut för molnväxlar i dag?

– Covid-19-pandemin och de tillhörande kraven på distansarbete har helt ändrat förutsättningarna för det klassiska kontoret. Video- och hybridmöten är inte längre en nödlösning utan något man vant sig vid och förväntar sig som ett alternativ för alla möten. Det finns därmed ett uppdämt behov av lösningar som erbjuder ett riktigt starkt stöd för distans- & hybridarbete för folk på språng. Jobbet är inte längre en plats utan något man gör, med molnväxelns hjälp.

– Tiden då man enbart satt i en softphone vid sin stationära dator och hade mobilen vid sidan av bara för att ringa eller ändra sin hänvisning är förbi. Idag kräver marknaden avancerade mobilappar som ett fullvärdigt komplement till en softphone. Både för ren växelanvändning och för administration.

Vilka hinder hoppas du är borta inom kort?

– En hög tjänsteman på Mitel uttalade sig nyligen i en intervju med UC Today och berättade att Mitel överger UCaaS-marknaden för att satsa på on-premise-lösningar. Förklaringen bakom detta till synes märkliga strategiska beslut var att man tyckte sig ligga för långt efter med sin UCaaS-lösning för att på allvar vara konkurrenskraftiga. Och att jobba i kapp skulle ta alltför många år och kosta hundratals miljoner dollar.

– Tidigare har Mitels gigantiska branschkollega Avaya gjort ett liknande vägval. Tittar jag i kristallkulan förutspår jag att vi kommer få se fler stora aktörer med åldrande UCaaS-lösningar fatta dylika beslut de kommande åren. Själva sitter vi på en ultramodern, egenutvecklad och 100% molnbaserad UCaaS-plattform som vi har full kontroll över. Vi ser inga hinder, bara möjligheter.

Vilken funktion ser ni som en USP för er?

– Telefonin förväntas idag vara helt integrerad med videokonferens. Dels med gemensam linjestatus, och dels för sömlöst byte av enheter under pågående samtal eller videomöte. I vår lösning kan dessutom vilket samtal som helst, även om det startar i mobilen, enkelt konverteras till ett videomöte.

– Vi har också full integration med samtliga mobiloperatörer på den svenska marknaden och kan även erbjuda en egen operatörstjänst i Telias nät för de kunder som helst vill ha en enda avtalspart för molnväxeltjänster samt utnyttja vår inbyggda självservicelösning för mobilabonnemang.

– Till detta kan tilläggas att vår teknikplattform utvecklas, driftas och supporteras i Sverige med den extra trygghet det medför.

Vad siktar ni på att utveckla för att bättre svara upp mot företags efterfrågan?

– Vi jobbar långsiktigt mot att kunna erbjuda allt bättre helhetsstöd för våra kunders interna arbetsflöden och processer runt såväl telefoni som andra former av kommunikation. Många företag sitter idag med många olika tjänster för att hantera internt samarbete samt kund- och partnerrelationer. Dessa tjänster är sällan väl integrerade och medför en onödigt hög totalkostnad för kunden.

– Vår vision är att bli en hub av väl sammansvetsade kommunikations- och samarbetstjänster, som kunden kan växa in i, steg för steg genom aktivering av olika tillval. En app. En upplevelse.

Vilka stora förbättringsområden ser ni inom molnväxel-området?

– Molnväxlar säljs oftast som en one-size-fits-all-lösning. I takt med att kunder i olika storlekar och i olika marknader efterfrågar fler funktioner växer sig molnväxeln, likt Tjuren Ferdinand, större och större, och blir till slut ohanterlig för slutanvändaren. Detta gäller speciellt lösningar från globala teknikleverantörer vars lösning måste fungera i världens alla länder och i alla branscher. Har man miljontals slutanvändare har man också miljoner krav på specialfunktioner.

– Plötsligt dyker konsultföretag upp som specialiserar sig på att hjälpa kunder administrera den enorma molnväxeln. Och då ska man inte bara betala för växeln utan för administrationen av växeln också. Vi tänker tvärt om. Molnväxeln ska vara så lätt att använda att den kan administreras av kunden själv och till och med från mobilen. För oss är det en självklarhet att en molnväxel för den svenska marknaden designas och utvecklas i Sverige och med svenska behov som utgångspunkt.

– Givetvis ska det finnas avancerade funktioner för de kunder som behöver det, men dessa ska designas på ett sätt så att de i grundutförandet inte stör användarupplevelsen utan kan aktiveras vid behov, likt en Schweizisk armékniv. Användarupplevelsen är allt.

Vad är största möjligheten för er?

– Många företag sitter idag i en föråldrad lösning och vill ta steget in i en mer modern och mobilanpassad molnväxel som svarar mot de behov av stöd för distans- och hybridarbete som finns idag. Här ligger vi långt framme och kan välkomna kunderna in i en helt ny upplevelse som även svarar mot de högt ställda förväntningar man har från dagens konsumentappar.

– Vi stoltserar också med vad våra kunder påstår vara marknadens bästa och snabbaste support samt ett omfattande help center.

Vilka stora utmaningar ser ni inom molnväxel? Finns det något som kan hota/påverka utvecklingen negativt?

– Det finns en tydlig trend mot att yngre generationer ringer allt färre mobilsamtal. Andra medier såsom chatt och videomöten tar över. Med detta som bakgrund har vi investerat stort i att ge vår plattform ett riktigt bra stöd för just chatt och videomöten. I först skedet främst för intern användning inom kundens företag och sina partners, men inom kort även för kommunikation direkt med sina kunder.

Vad hoppas ni ha nått/åstadkommit när året är slut?

– Sedan vi lanserade vår egenutvecklade molnväxel hösten 2020 så har det gått framåt med raketfart för oss. Vi har redan välkomnat tiotusentals användare, i stora som små företag, in i framtidens molnväxel. Sedan dess har vi också integrerat med samtliga mobilnätsoperatörer i Sverige och är helt operatörsoberoende. Vi har också hunnit med att driftsätta flera white-label partners, bland annat RingUp, som kör egna molnväxlar, som egna varumärken, i vår plattform. Detta med en tillhörande mobilanpassad portal för administration och vård av kunder.

– Under året har vi bland mycket annat gjort stora investeringar i vår infrastruktur för hantering av svarsgrupper. Detta som ett led i att förbereda för många nyttiga funktioner för automatisering av arbetsflöden runt hantering av samtal till och från växelnummer. Alla samtal räknas och ett missat samtal kan vara en missad affärsmöjlighet. Vår målsättning är att hjälpa våra kunder nå ”inbox zero” för uppföljning av missade samtal på ett så smidigt sätt som möjligt.

– När året är slut kommer vi med stolthet se tillbaka på allt vi åstadkommit, men framför allt kommer vi ladda för nästa år. Då kommer det hända riktigt spännande saker, men de kan jag tyvärr inte berätta om här och nu. Håll ögonen öppna!

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.