Johan Hörberg: Jag vill att vi ska addera lite fler verktyg till vår låda

Företagstelefoni För en vecka sedan tog Johan Hörberg över som företagschef på Tre. Telekom idag fick en pratstund med den nye chefen om prioriteringarna framåt.

Johan Hörberg: Jag vill att vi ska addera lite fler verktyg till vår låda

Företagschefen Niklas Sjöstrand lämnar Tre och efter en rekryteringsprocess hittades ersättaren hos virtuella operatören Chili mobil.

– Det är första veckan här på Tre så det är väldigt mycket nytt. Både att förstå den kommersiella delen av vår affär och hur man hanterar mycket av det administrativa, säger Tres nya företagschef Johan Hörberg.

Det är ingen duvunge som kliver in på Tres kontor vid Nynäsvägen i Stockholm. Johan Hörberg har hunnit med att jobba många år i telekombranschen – bland annat 19 år på Telia i olika ledande befattningar.

Hur känns det att börja på Tre?

– Det är fantastiskt roligt att vara här. Jag har jobbat länge inom telekom och provat på många olika saker inom området, allt från stora till små företag, till olika affärsområden och konsument och B2B. Jag brinner för B2B och Sveriges småföretag och ser fram emot att fortsätta växa Tre:s affär på den marknaden. Vi här för att leverera tjänster som digitaliserar småföretagen och hjälper dem att växa sin affär.

Vad är dina första intryck så här långt?

– De första intrycken är att det är lite mindre, men med alla de fördelar som en stor operatör har. Det märks att det är en utmanare som har en stor affär på företagssidan som ska bli ännu större. 

Utveckla!

– Vi är fyra på företagsmarknaden och målen är väldigt tydliga att det är tillväxt som gäller. Allt sedan Tre tog fram ett koncept med en stark prisposition 2019 så har man haft tillväxt i 13 raka kvartal. Den här resan är alla med på så det är en stark och fungerande kultur.

Har du funderat något på vad du vill fokusera på för att ni ska kunna växa ännu mer?

–  Vi utmanade branschen med 249 kronor för obegränsad data och har gjort fantastiska resultat. Det är min första vecka och det här är min tidiga take på det: Jag vill att vi ska addera lite fler verktyg till vår verktygslåda. Den starka portföljen vi har idag med 5g, mobilabonnemang, bredband och IoT är grunden, men vi behöver växa mer på tjänstesidan.

Johan Hörberg fortsätter:

– 5g kommer att vara en otroligt viktig del av vårt erbjudande och här finns det delar som är företagsspecifika. Till exempel network slicing och privata nät kommer bli en viktig del för att möta företagsmarknadens krav och leverera ett bredare erbjudande.

 5g har ni ju mycket egen kompetens kring. Men hur planerar ni att utöka ert erbjudande kring it och säkerhet?

– Vi jobbar ju redan med partners kring it och säkerhet, till exempel på konsumentsidan. Det är inte core business för oss, men med nära partnersamarbeten kommer vi ta fram nya företagskoncept som vi vet att företagskunderna efterfrågar. Med rätt tjänster kommer vi att attrahera nya kunder och utöka vår affär hos de som redan är kunder hos Tre Företag. 

Hur stora marknadsandelar ska ni ta framåt?

– Vi har höga mål, men jag kommer inte att kommunicera några siffror. 

Hur ser din konkurrensanalys ut?

– De andra stora telekombolagen har väldigt stora produktportföljer, där det till slut blir svårt att sälja allt kombinerat med en hel del legacy.  Det blir inget riktigt tydligt fokus. Vi kommer från andra hållet och lägger istället till nya tjänster och produkter. Det kommer att gå fort för oss att ställa om.

Till sist, hur känns det att lämna Chili där du varit med sedan starten?

– Som jag skrev på Linkedin så lämnar jag kvar en del av mitt hjärta där. Det har varit en otroligt rolig resa tillsammans med Hans Carlsson och Fredrik Brunzell. Det är både kollegor och vänner, men det är också så här det funkar: man kan få nya jobb och gå vidare. Det är inga hard feelings.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.