Jonas Edén: Så prioriterar Telenor företagsaffären 2023

Operatörer Storsatsning på 5g och varumärket. Det är två av fokusområdena när Telenor höjer blicken inför framtiden. För även om det finns tydliga utmaningar i krig och inflation – ser företagets B2B-chef Jonas Edén på 2023 med tillförsikt.

Jonas Edén: Så prioriterar Telenor företagsaffären 2023
Jonas Edén, chef B2B Telenor Foto: Henrik Montgomery / TT / kod 10060

Året 2022 kommer gå till historien som ett av de mer omtumlande i modern tid. Coronapandemi och halvledarbrist som sedan i februari fått sällskap av ett invasionskrig i Europa. Hur navigerar man i tuffa tider som detta? 

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Telekom idag tog pulsen på operatörernas chefer för företagsaffären, hur ser prioriteringarna ut för 2023 och vad är de stora utmaningarna?

Så hur ser Telenors företagschef Jonas Edén på det kommande året?

Hur ska ni prioritera för att få tillväxt 2023?

– Vi kommer fortsätta att både lansera nya tjänster och erbjudanden samt förbättra befintliga tjänster för att öka värdet för våra befintliga och tillkommande kunder. Det fokus vi har på att öka värdet för våra kunder syns nu också tydligt i vi förbättrar kundnöjdhet bland företagskunder, vilket också bekräftades i den senaste SKI-mätningen. 

Hur har årets händelseutveckling påverkat er?

–Jag tror att alla är påverkade av ett speciellt år på många olika sätt. Efter pandemi och komponentbrist gick vi in i en fas med krig i vår del av världen och påföljande inflation. Det är nog få om ens någon som inte påverkas, både vad gäller dynamiken på marknaden och kostnadspress, inte minst vad gäller elpriser.

Hur har ni kunnat tackla de problem som uppstått kring komponentbrist/krig?

– Situationen med komponentbrister har vi kunnat hantera genom användande av olika leverantörer. Vi har haft nytta av Telenors skala på global nivå som har gjort att vi har kunnat leverera i enlighet med våra kunders förväntningar. 

Hur kommer inflationen att påverka er?

– Det är för tidigt att säga. Men det är klart att hög inflation över tid även skapar press på kostnadssidan och kan leda till förändringar på marknaden. Branschen som sådan kommer att få stor kostnadsökning vad gäller elpriserna och de måste vi jobba hårt för att kompensera. Samtidigt är det vi levererar viktigt för alla, och vi ser att efterfrågan kommer att vara fortsatt stark.

Finns det något ni kommer prioritera extra under 2023?

– Vi kommer att fortsätta att prioritera styrkan i vårt varumärke, bli tydligare och bättre för kunderna samtidigt som vi utvecklar nya tjänster och moderniserar vårt nätverk med 5G. 

Hur ser 5g-tillväxten ut och hur påverkar den er affär?

– Vi bygger 5G så snabbt vi kan. Innan utgången av 2024 ska 99 procent av befolkningen ha tillgång till 5G, vilket innebär bättre kundupplevelse för samtliga mobilkunder samtidigt som det öppnar för nya tjänster som exempelvis Mobila Privata Nät och Edge. Vi jobbar med KTH i samarbetet Tecosa för att bygga kunskap om hur vi kan ta fram nya tjänster som vi senare ska kommersialisera. Det är ett otroligt spännande samarbete mellan olika aktörer som vi förväntar oss mycket av. 

Några nya produkter/tjänster som ni ska lansera nästa år?

– Vi har en stark och spännande roadmap som vi gärna kommer tillbaka till när det är klart för lanseringar.

Vad är målet för B2B 2023? Vilken utveckling kommer vi se?

– Vi går inte ut med specifika B2B-mål. Men vår ambition är att fortsätta stärka oss framöver, både hos stora och mindre företag.

Vilken trend kommer påverka telekombranschen mest de kommande åren?

– Inflationen kommer att påverka alla. 5G som teknologi öppnar upp för en rad nya möjligheter både för att effektivisera och modernisera företag och offentlig sektor. 

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.