June Solbekk: ”På så sätt var det ett extraordinärt år”

Branschen 5g-utbyggnaden går in i en fas, cyberhoten blir fler och fokus på kundservice kommer bara bli större under 2024. Det slår June Solbekk på Telenor fast i sin trendspaning.

June Solbekk: ”På så sätt var det ett extraordinärt år”
June Solbekk, foto: Telenor.

I mer än tre år har June Solbekk varit CMO på Telenors svenska konsumentdivision, och hon är därför ett självklart namn i Telekom Idags serie där vi bett ett antal branschprofiler att summera 2023 och trendspana om 2024. 

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Här är hennes spaningar:

Hur är läget i Telekom-Sverige just nu?

– Q4 har historiskt varit en tid på året med mycket rörelse och hög kommersiell aktivitet och så även i år. Sett till totala antalet porteringar på marknaden är det ungefär samma rörelser som förra året.

– Vi märker dock att svenskarna i år i högre utsträckning planerat sina julklappsinköp mot Black Week jämfört med övriga tider i julhandeln. Samtidigt ser vi att vi levererar en produkt som används mer och mer och det ska inte underskattas.

Vad var det viktigaste som hände i Telekom Sverige 2023?

– Vi ser tillbaka på ett år där inflationen toppade och där vi som industri drogs med högre kostnader. På så sätt var det ett extraordinärt år utifrån ett makroperspektiv. Frekvensauktionen var viktig för branschen. Vi rullar ut 5g i ett högt tempo och ser att vi får allt mer trafik i 5g-nätet. Vi når nu 60 procent av befolkningen med 5g varav 50 är höghastighets-5g. 

Trygghet på nätet blir bara viktigare och viktigare när antalet attacker och bedrägeriförsök blir fler och fler.

– Det nätskydd vi inkluderar i våra privatkunders abonnemang har stoppat mer än åtta miljoner skadliga besök och trenden är ökande. Under hösten lanserade vi också tjänsten Safezone för företag, vilket fick ett väldigt positivt mottagande bland våra företagskunder.

– Vi ser också att branschen i stort förbättrar sig på kundnöjdhetsindex (SKI) och vi är såklart också extra stolta att vinna utmärkelsen i mobil- ,bredband- och tv-kategorin.

Vad trodde du skulle hända mer av i Telekom-Sverige 2023?

– Givet makroläget hade jag kanske förväntat mig en större rörelse mot lågprisalternativen i kategorin, men i våra externa marknadsundersökningar verkar denna rörelse ha bromsat lite och många kunder väljer de trygga större leverantörerna. Det är i stort en spännande utveckling för branschen som helhet, som med stora investeringar i 5g, har ett stadigt ökande behov för att erbjuda kunden mer än gb och låga priser, säger hon och fortsätter:

– På samma tema hade jag kanske förväntat mig att vi skulle se fler konkreta use case på 5g, både inom business to business, och på konsumentmarknaden. Diskussionen runt 5g har ändrat lite karaktär genom året inom telekom globalt, och detta fortsätter att vara en av våra större utmaningar: att göra våra stora investeringar i vårt nät till något relevant, viktigt och konkret för kunden. 

Vilken utveckling får vi se under 2024?

– Även om vi ser att inflationstakten är minskande så är den fortsatt hög i historiska mått mätt. Vi operatörer kommer fortsatt att behöva jobba med våra löpande kostnader, samtidigt som vi investerar miljarder i att modernisera och uppgradera våra nät. Vi kommer att få ännu bättre 5g-täckning och när även vårt corenät är uppgraderat blir tekniken sömlös med fler möjligheter och mer funktionalitet, det är en superspännande utveckling.

– Ai kommer att spela en alltmer betydelsefull roll i domäner som kundservice, it-utveckling och som assisterande verktyg för våra anställda. Vi på Telenor tror fortsatt på vår roll som den mänskliga operatören och att människor vill ha mänsklig kontakt och ser därför att ai framför allt har en roll att spela i att förstärka och komplettera våra kompetenta medarbetare. Vi fortsätter under året att utöka den del av vår kundservice som sitter hos oss på Telenor så att vi kan komma ännu närmare kunden och kontinuerligt förbättra oss.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.