Kalix Tele24: ”Att låsa kontoret är ett brutalt tillvägagångssätt”

Kontaktcenter När världen stängde kontoren och skickade hem personalen i panik – stannade några kvar vid sin post. På Kalix Tele24 gick man tvärt emot resten av samhället.
– Vi tar vårt arbetsgivaransvar genom att säkra arbetsplatsen, säger vd:n Roland Pihlström.

Kalix Tele24: ”Att låsa kontoret är ett brutalt tillvägagångssätt”
Roland Pihlström, Kalix Tele24

För ett år sedan haglade nya restriktioner och nedstängningar. På bara ett par veckor så förvandlades det öppna globala till en verklighet där avstånd och smittskydd regerade. Det här var något som blev väldigt påtagligt inom kontaktcenterbranschen – men för Kalix Tele24 reagerade man inte som andra.
– Om en tjänsteman är sjuk kan skrivbordet stå tomt, men en telefonist måste i princip ersättas direkt. Så när sjukfrånvaron ökade hastigt fick vi inleda med att rekrytera personal. Det gick ju helt på tvärs mot övriga samhället, säger företagets chef Roland Pihlström.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Total tillgång till alla guider och tester
  • Premiumnyheter med de senaste trenderna
  • Fullt fokus på att du ska göra rätt kommunikationsval
  • Tryckt magasin med sex nummer om året
Redan prenumerant?

Roland berättar att där andra branscher saktade in – fick de i stället väldigt hög trafikökning initialt och i och med att de bland annat har avtal med Regeringskansliet – så innebar det att företaget behövde hantera stora volymer trafik.
– En lördagskväll blev vi uppringda av Utrikesdepartementet och ombedda att ta över all deras trafik. Detta som ett led för att avlasta och se till att få hem alla svenskar.

Valde att inte stänga

Men att produktionen gick upp var inte det enda som särskiljer Kalix Tele24 från andra. Roland säger att man tidigt tog beslutet att inte stänga kontor och initiera distansarbete.
– Tekniskt hade det gått att skicka hem alla, men vår bedömning utifrån GDPR samt våra kunders förväntningar var att hemproduktion är olämpligt ur ett informationssäkerhetsperspektiv. Vi har även ett antal uppdrag där vi är säkerhetsklassade och de går absolut inte att producera utanför huset, säger han.

Och som ett led i detta såg företaget till att säkra kontoret istället.
– Vi byggde ytterligare en entré i Kalix, satte mer avstånd mellan platserna. Vi inredde två nya kök för att minska trängseln och införde flera arbetsplatsåtgärder för att säkerställa en så smittfri produktion som möjligt.

Även om grundinställningen är att behålla produktionen på plats – finns det undantag och Roland säger att man som företag måste se situationen först och främst.
– Vissa uppdrag tillåts att utföras på distans och vi har ju telefonister som bor i Finland, vilket har påverkats vid gränsstängningar. Vår arbetshypotes är dock att är man frisk, så kan man vara på kontoret men samtidigt har vi medarbetare som frivilligt valt hemarbete för att minska risken att smitta de telefonister som är på kontoren.

Kontoret är mer än en fysisk plats

Just kontoret återkommer Roland till. Att arbetsplatsen är så mycket mer än bara ett skrivbord och fyra väggar.
– Vi jobbar enligt tesen att människan mår bra av att vara på jobbet. Det kommer ju allt fler rapporter om psykosociala negativa effekter av att sitta hemma. Sen ligger vi ju på små orter, så pendlingsproblem är inget våra medarbetare i Kalix och Haparanda har.
– Att låsa kontoret är ett brutalt tillvägagångssätt. Många som blivit utestängda från sitt kontor har ju fått lida för det på en personlig nivå. Det vi insett är att vi får parera den smitta som finns i samhället. Vi tog ansvar och säkerställde att våra lokaler var säkra och att våra medarbetare var välkomna på kontoret, säger Roland.

Den dagen coronapandemin blåst över så har Kalix Tele24 tänkt sig att de kommer att fortsätta på inslaget spår.
– Det är klart att det kanske blir fler som umgås vid kaffeautomaten, men en del saker vi gjort ur ett coronaperspektiv kommer vi behålla eftersom det är generellt uppskattat. Men när det här är över så tror jag vi kommer göra bokslut på det och kunna säga ”fasen vad bra vi är som klarade av att behålla en vardag trots pandemin”, säger Roland Pihlström.

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!