Kalix Tele24 svarar i Kalix växel

Kalix kommun har skrivit avtal med Kalix Tele24. Företaget ska avlasta kommunväxeln när man inte har möjlighet att svara, till exempel efter kontorstid eller då trycket är extra stort.

Telefonisttjänstleverantören Kalix Tele24 kommer hädanefter att avlasta Kalix kommuns växel. Avtalet som slutits mellan parterna innebär att företaget kommer ta hand de samtal som kommunväxeln inte har möjlighet att hantera. Det rör dock inte hela växeln utan endast de samtal som man inte har tid att besvara då många ringer eller då någon ringer efter kontorstid.

Höjer servicen

– Vi jobbar hårt med att göra Kalix mer attraktivt, där ingår bland annat att höja servicenivån till de som kontaktar kommunen. Tack vare avtalet med Kalix Tele24 kan vi på ett kostnadseffektivt sätt underlätta möjligheten att nå kommunen, säger Reine Sundqvist, informationschef på Kalix kommun.

Målet är kortare väntetider och även om huvuddelen av samtalen till kommunen kommer besvaras av de egna telefonisterna hoppas man kunna öka servicenivån ytterligare med avlastningen.

Profet på hemmaplan

Under 2012 och 2011 har bland annat Norrbotten och Sörmlands landsting valt liknande lösningar med Kalix Tele24 som partner. Även där gäller det växelbemanning på kvällar och helger.

– Det brukar sägas att ingen blir profet i sin hemstad, men med detta avtal känns det ändå som om vi är på väg åt det hållet. Det är förstås jätteroligt att vår hemmakommun väljer oss och våra tjänster. Genom att avlasta den befintliga växeln ska ingen som ringer Kalix kommun behöva vänta på svar mer än några få signaler, säger Roland Pihlström, vd för Kalix Tele24.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.