Klarna lanserar global autentiseringplattform

Tjänster En samlingstjänst av globala och lokala autentiseringslösningar. Nu har Klarna lanserat en ny plattform för säker och personlig identifiering.

Klarna lanserar global autentiseringplattform

Det är mindre än 15 år sedan som Klarna skapades ur idén om en enklare e-handel – och som handlade bland de sista i Handelhögskolans årliga entreprenörskaptävling.
Spola fram i tiden och företaget har vuxit och omsätter nu miljardbelopp.

Nu tar företaget ytterligare ett steg i utvecklingen då de sjösätter en ny global plattform för kundautentisering. Genom denna ska multinationella såväl som nationella företag kunna erbjuda en enkel, säker och personlig upplevelse. Detta helt oberoende av marknad och med en enkel engångsintegration.
– På Klarna har vi ett obevekligt fokus på kundupplevelsen. Säkerhet är inte en ursäkt för en dålig upplevelse, och vi vet att kunderna inte kommer att acceptera det. Att erbjuda en autentiseringsplattform som minimerar friktion, erbjuder en personlig upplevelse och inte gör avkall på användarflödet, kommer inte bara att gynna kunder på alla marknader, utan också ge en konkurrensfördel för företagen, säger Nir Aravot, produktansvarig för plattformen på Klarna.

Plattformen har Klarna utvecklat själv och de företag som väljer att implementera denna får därmed tillgång till ett brett utbud av autentiseringsmetoder att välja mellan. Allt från engångslösenord via sms till lokala alternativ som BankID i Sverige.
Utöver att företagen kan välja vilken metod som passar bäst för deras situation, så säkerställer plattformen datasäkerhet samt att regulatoriska krav uppfylls utan att addera onödig friktion för kunderna.
– Att upprätta förtroende online mellan företag och kunder är en viktig nyckel för att onlinehandeln ska nå sin fulla potential. Att uppnå detta förtroende, utan att göra avkall på den övergripande kundupplevelsen är en utmaning för de flesta företag. Med vår plattform för kundautentisering gör vi det enkelt för företag att etablera detta förtroende, uppfylla regulatoriska krav samt skräddarsy upplevelsen för att erbjuda sina kunder ett snabbt och säkert sätt att identifiera sig, säger Leah Farmer, vicechef för produkt på Klarna.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.