KO vill hindra telefonförsäljning

Telemarketing Konsumentverket uppfattar telefonförsäljningen som ett stort problem och föreslår två drastiska åtgärder för att skydda konsumenterna.

I Konsumentrapporten för 2014 konstaterar KO att 96 procent av svenskarna inte vill bli uppringda av företag där man inte redan är kund. Hälften av alla konsumenter upplever att det är svårt att tacka nej till erbjudande från telefonförsäljare och var sjätte anmälning till Konsumentverket handlar om just telefonförsäljning.

– Vi ser att äldre och personer med någon form av funktionsnedsättning är extra utsatta. De kan ha svårt att uppfatta eller förstå vad säljaren säger eller avtalet innebär. Därför är det extra angeläget att kunna sätta stopp för de oseriösa telefonförsäljarna, säger KOs generaldirektör Gunnar Larsson.

Han föreslår två åtgärder som skulle slå hårt mot telemarketingbranschen om de anammas av lagstiftarna:

  1. Du blir uppringd bara om du tackat ja först. En modell som kallas för aktivt medgivande.
  2. Du binder dig inte vid något förrän du skrivit på ett avtal. Det som kallas skriftlig avtalsbekräftelse. Det innebär en skriftlig kvittens på vad du och säljaren kommit överens om i samtalet.

KO tycker att de här förslagen till åtgärder ska tas med i den utredning om telefonförsäljning som pågår och ska vara klar 2015.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.