I Nairobi, Kenya, presenterade Nokia igår sin strategi för att nå framgångar på tillväxtmarknader. Nokia räknar med att det kommer att finnas 100 miljoner mobilabonnenter i Afrika i slutet av året, en siffra som förväntas fördubblas till 2009. Billiga telefoner i kombination med ett nära samarbete med operatörer för att minska kostnader ska enligt Nokia kunna pressa priserna på mobiltelefoni i dessa priskänsliga länder.
Tjänsten, Prepaid Tracker, och två nya lågprismodeller är ett led i denna satsning. Operatörer som installerar tjänsten kan erbjuda sina kontantkortskunder att direkt efter ett samtal eller transaktion automatiskt få ett meddelande till mobiltelefonen om hur mycket pengar det finns kvar på kontot. Enligt Nokia är detta den första nätverksbaserade lösningen som kan tillhandhålla denna funktionalitet. Nokia ser tjänsten som ett sätt för operatörer att kunna locka priskänsliga kunder.
De två nya lågprismodellerna, Nokia 1100 och 1600, har båda inbyggt stöd för tjänsten.