Vi har tidigare skrivit om de utmaningar som SKR ser inför avvecklingen av 2g och 3g. Organisationen uppmanar offentlig sektor att lokalisera alla produkter som inte klarar av 4g, men även att se över avtal samt att ta reda på underleverantörers beredskap. Vissa kommuner och regioner har kommit längre än andra i kartläggningen. Luleå är en av kommunerna som av SKR utpekas som förberedda. Carina Nilsson, enhetschef inom IT Drift i Luleå kommun, håller med och säger att hon än så länge känner sig lugn.
Luleå kommun redo för 2g- och 3g-avveckling
mobilnät Enligt SKR står den offentliga sektorn inför stora utmaningar när det kommer till avvecklingen av 2g och 3g. Gammal hårdvara måste lokaliseras och bytas ut innan näten stängs av. Men vissa har kommit längre än andra i sitt förberedelsearbete, bland annat Luleå kommun.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
– Jag ser inga faror ännu. Avvecklingen är ändå två år bort, säger hon.
Luleå kommun har cirka 7 000 abonnemang, varav 1 014 stycken sitter i föråldrad hårdvara som kommer att sluta fungera när 2g och 3g stängs av. Denna information har kommunen fått via sin operatör.
– Telia uppmärksammade oss på avvecklingen. De gav oss en lista. Sedan kommer vi kunna lokalisera dessa SIM-kort på listan med hjälp av ett administrationsverktyg. Det handlar mest om maskin till maskin-kommunikation, typ larm, trafiksignaler och pumpanläggningar, säger Carina Nilsson.
Än så länge har kommunen inte koll på alla enheter som behöver bytas ut för att hantera övergången till 4g, men samtliga förvaltningar kommer att bli delaktiga i att hitta produkterna. Exempelvis måste socialförvaltningen byta ut majoriteten av sina trygghetslarm. Nästa steg är sedan att kontakta leverantören.
– Vi kommer behöva kolla med dem ifall vi kan byta ut enheter, om det finns uppgraderingar.
Ansvarar alltså underleverantören för att hårdvaran ska funka?
– Numera har vi krav på att leverantören ska ansvara för uppdateringar i våra upphandlingar, säger Carina Nilsson.
Carina Nilsson säger att kommuninvånarna inte behöver känna sig oroliga inför avvecklingen. Hennes bästa tips till andra inom offentlig sektor är att kontakta operatören och be om så mycket information om sina abonnemang som möjligt.
– Jag hade inte kunnat hitta denna information själv, säger Carina Nilsson.