nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

”Konkurrenterna har blivit tagna på sängen”

Ett bredband som är tio gånger snabbare än konkurrenterna.
Nu kan de som vill ha rejäl fart på surfen få 10 Gbit-uppkoppling.
– Vi har rört om marknaden rejält, säger Jon Karlung, vd på Bahnhof.

  • Artikel annons 1

I fjol driftsatte Bahnhof sitt nya fibernät kallat Northern Light. Ett nät som tack vare ny optik och utrustning tillåter hastigheter på upp till 100 000 Mbit. Nu har operatören dock lanserat en tjänst på 10 000 Mbit/s (10 Gbit). Det innebär att man för 298 kronor i månaden får ett bredband som är tio gånger snabbare än det bästa alternativet som konkurrenterna har på marknaden.

– Nu sopar vi banan med konkurrenterna, säger Jon Karlung.

Enligt Jon valde man att skruva upp till max på en gång, istället för att ”bara” erbjuda 2-3 Gbit/s.

– Tekniken finns, och då vill vi erbjuda maxhastigheten. Det är väldigt kul att kunna erbjuda det här till privatkunder – för 10 Gbit har tidigare endast varit en tjänst förunnat operatörer, säger han.

Bahnhof har skickat ut erbjudande till villaägare och bostadsrättsföreningar och intresset har varit enormt.

– Det har kommit jättemycket beställningar och det märks att vi rör om på marknaden.

Och har ni märkt att konkurrenterna har reagerat?

– De är tagna på sängen. Jag läste att Comhem hade sagt ”Det här är inget som folk efterfrågar”. Att säga så tror jag är en pr-katastrof. Folk vill ha snabbare uppkoppling, och om de kan få 10 Gbit billigare än vad de får 100 Mbit så lär valet inte vara svårt, säger han.

LÄS OCKSÅ: Konkurrenterna bemöter supernätet.

Hundra gånger snabbare än ”garantin 2020”

Det statliga bredbandsmålet för 2020 är att alla i Sverige ska kunna ha en uppkoppling på 100 Mbit/s. De som har turen att ha fiber direkt in i huset (inte via stadsnät) kan dock få ett bredband som är hundra gånger snabbare.

– Jag tycker det är kul att vi kan erbjuda det här och kan ligga i teknikens framkant – och det märks att konkurrenterna sitter fast med i sin infrastruktur. Man kan med fog kalla allt det här ett slags revolution på bredbandsmarknaden. Vi har drivit egna innovationer och satt ut egen teknisk utrustning på nya sätt i nätet. Det är vårt framgångsrecept. Vårt enda problem just nu är att Bredbandskollen ännu inte har stöd för mätningar med så här höga hastigheter, säger Jon Karlung.

Taggar:,

  • Annons 3

Fler nyheter

Här är Plantronics nya namn

AMSTERDAM. Plantronics köpte Polycom under förra året. Nu har man bestämt sig för att byta namn.
– Namnet kommer från grekiska ordet för många, säger Paul Clark.

  • Annons 4

Conscia Netsafe vinner Cisco-pris

”Customer Experience Partner of the Year 2018. På Ciscos stora partnergala ärades Conscia Netsafe med titeln.
– De har varit först och kommit längst, säger Johan Stenstrand, partnerchef på Cisco.

”Vi har fått in en bra täckning av vår planet”

För två månader sedan släppte Tre sitt företagsabonnemang 3Världen Företag.
Och enligt Sofia Krook, ansvarig för B2B, har lanseringen varit enormt lyckad.
– Vi är jättenöjda och vi ser att det är otroligt attraktivt på marknaden, säger hon.

Iioote expanderar till Stockholm

”Marknadsmoment” och stort säljpotential inom IoT. Det är vad som fått systemintegratören Iioote att inta huvudstaden.
Ni ska man bygga upp ett ICT-kluster tillsammans med Qualit Solutions i Kista.