Branschorganisation tar fram etiska regler för kundservice

kontaktcenter Kontakta vill föregå lagstiftning genom att ta fram ett eget regelverk tillsammans med organisationens medlemmar.

Branschorganisation tar fram etiska regler för kundservice

Antalet klagomål och synpunkter som riktar sig mot kundservice har ökat i antal under det senaste året enligt branschorganisationen Kontakta. För att föregå lagstiftning som kan leda till ökat regelkrångel väljer man nu att inleda arbetet med att ta fram egna etiska regler för kundservice i samråd med de företag och organisationer som är medlemmar i Kontakta.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Organisationen har tidigare tagit initiativ till två självreglerande åtgärder: etiska regler för försäljning och marknadsföring via telefon och NIX-telefon, där det senare är ett register som ger konsumenter möjligheten att blockera samtal från telefonförsäljare.

Kontakta skapar nu en arbetsgrupp med målet att ta fram “Etiska regler för kundservice / inkommande kundkontakter”. Målsättningen är att de etiska reglerna ska komplettera befintlig lagstiftning i Sverige och EU och efterlevas av alla aktörer i Sverige.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.