Kundservice och kontaktcenter brukar ofta lyftas fram som de mest intressanta användningsområdena för den senaste ai-tekniken, men en ny undersökning från Svea Bank visar att svenska företag har trappat ned sin användning av ai inom kundservice med så mycket som två tredjedelar.
Bakslaget: Ai-användningen inom kundservice minskar
kontaktcenter En ny undersökning från Svea Bank visar att svenska företag minskat sin användning av ai-teknik i kundmötet. Många lyfter risken med att tekniken får dem att uppfattas som opersonliga.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Det kan verka motsägelsefullt, eftersom motsvarande undersökning från fjolåret visade på en positiv trend, men nu uppger endast elva procent av de tillfrågade företagen att de använder sig av ai inom kundservice. För ett år sedan var motsvarande siffra 30 procent.
Dessutom uppger en fjärdedel av de tillfrågade företagen att deras verksamhet kan riskera att uppfattas som opersonlig om de använder sig av ai-teknik i kundmötet.
– Trots att ai utvecklas i en väldigt snabb takt ser vi att företag blir mer medvetna om vikten av mänsklig kontakt i sin kundtjänst. Det är även många som ser risken med att ai kan uppfattas opersonligt och det är troligtvis en anledning till att fler väljer bort tekniken i områden där kundkontakt krävs, säger Emma Lindgren, digitaliseringsexpert på Svea Bank, och fortsätter:
– Att hitta en balans mellan automatisering och mänskligt kundbemötande kan bli avgörande för att möta konsumenters förväntningar framåt.
Svea Bank genomförde undersökningen kort innan sommaren och intervjuade 500 vd:ar, marknadschefer, försäljningschefer och andra som har ansvarig för försäljning i digitala kanaler.