Idag genomförs många inköp direkt från mobilen eller datorn, men det är inte alltid så enkelt att veta exakt vilken produkt man ska välja. Det vill Amazon råda bot på med sin nya ai-assistent Rufus, som släpps lös i e-handelsgigantens mobilapp och shoppingportaler.
Amazon släpper ny chattbot – ska assistera e-handelskunder
chattbotar Rufus är en ai-baserad assistent som ska hjälpa dig att jämföra produkter och svara på komplexa frågor om deras egenskaper.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Rufus kan bland annat användas för att jämföra olika produkter och sedan ge förslag på vilken som troligtvis passar bäst för just dig. Det går också att ställa frågor om vad man ska tänka på när man letar efter produkter i vissa kategorier.
Den som gissar att Rufus är baserad på generativ artificiell intelligens är helt rätt ute. Assistenten kan även kan hämta information från de produktrecensioner som andra Amazonkunder skrivit vid sina tidigare inköp och använda sig av dessa i svaren.
Ai-assistenten har även tränats upp på detaljerad information om produkterna i Amazons sortiment och gör sin debut på USA-marknaden. Men räkna med att den når ut i alla Amazons kanaler inom en inte alltför avlägsen framtid.