Varje år undersöker faktureringsföretaget Billogram hur nöjda kunderna är i olika branscher. Även i år visar undersökningen, som genomförs tillsammans med Novus, att telekom- och bredbandsföretagens kundnöjdhet är fortsatt låg.
Billogram: Så kan telekombranschen öka kundnöjdheten
kontaktcenter Faktureringsföretagets årliga undersökning visar att kundnöjdheten i telekombranschen är oroväckande låg, men det finns åtgärder som kan höja den.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Det visar sig att endast 20 procent av de som deltagit i undersökningen skulle rekommendera sin teleoperatör till andra. När det gäller bredbandsleverantörerna så är varannan kund missnöjd.
– Att förbättra sin kundnöjdhet handlar idag om att vara tillgänglig och dynamisk. Årets stora spaning från oss är att bolag borde vara mer sparsamma med att tillämpa inkasso. De höga svenska inkassonivåerna har en marginell påverkan på betalningsviljan och -möjligheten samtidigt som de snabbt ökar skuldsumman och kundernas missnöje, säger Tim Öhman Cirillo, cco på Billogram i ett uttalande.
Enligt Billogram så visar undersökningen på fem åtgärder som telekomföretagen skulle kunna vidta för att öka kundnöjdheten:
Förbättrad kundservice. Undersökningen visar att de kunder som har frågor om sin telekom- eller bredbandsleverantör helst vill ges möjlighet tala med en riktig person på telefon.
Ökad digital tillgänglighet. När det gäller möjligheterna att ge konstruktiv kritik till sin leverantör vill deltagarna i undersökningen göra detta med hjälp av e-post, i sociala medier i en digital enkät.
Proaktiv kommunikation. Många efterlyser tydligare information om eventuella prisjusteringar eller om det uppkommer avvikelser när det gäller månadskostnaden. Det här är en trend i många olika branscher enligt Billogram.
Flexibla betalningsdatum. Enligt undersökningen vill fler svenskar ges möjlighet att själva välja när de ska betala sina fakturor.
Använd inkassokrav mer sparsamt och skicka istället påminnelser via sms eller e-post. Hälften av deltagarna i undersökningen anser att ett inkassoärende påverkar kundrelationen mycket negativt och här är Billograms råd att avstå från rutinmässig användning av inkassokrav eftersom de flesta kunder oftast betalar förr eller senare.