Calabrio: ”Bred palett krävs för att möta kundernas förväntningar”

kontaktcenter Kundernas förväntningar har aldrig varit högre än idag. Modern ai-teknik kan vara ett sätt att leva upp till de ökande kraven på service och tillgänglighet, enligt mjukvaruleverantören Calabrio.

Calabrio: ”Bred palett krävs för att möta kundernas förväntningar”

Enligt mjukvaruleverantören Calabrio kan 2024 bli ett ödesår för e-handlare och andra branscher. Om man inte lyckas leva upp till kundernas högt ställda förväntningar på service genom att ha rätt teknik och kompetens på plats blir förutsättningarna för att lyckas med sin verksamhet ytterst begränsade.

– Om du ska starta en e-handel eller ett företag med en digital närvaro på den svenska marknaden behöver du ha någon form av kundservice eller en enkel kontaktväg in för kunderna. Men år 2024 räcker det inte att lägga ambitionen där. Dagens kunder förväntar sig en god tillgänglighet till kundtjänsten och en service som anpassar sig utifrån kundens specifika problem, säger Magnus Geverts, global produktmarknadschef på Calabrio, och fortsätter:

– Det är något som företagen måste lägga både tid och resurser på om de ska ha någon chans att överleva i dagens hårda konkurrens, och där kan ai och annan modern teknik vara effektiva steg på vägen.

Enligt Calabrio dras ai-tekniken fortfarande med begränsningar, men under 2024 räknar man med att nästa generations chattbotar kommer ut på marknaden. Enligt Magnus Geverts kan branscher med många kundärenden, som finansbranschen, sjukvården eller tågoperatörer dra stor nytta av dessa.

– Hög belastning gör att kundtjänsten blir sårbar för sjukdomsfall och minskad personalstyrka. Samtidigt minskar inte kundernas behov eller förväntan, och här kan de digitala tjänsterna hjälpa till att balansera upp belastningen, berättar Magnus Geverts och fortsätter:

– Nästa generations chattbotar som vi kommer se växa fram under året kommer definitivt att underlätta, och den tekniska utvecklingen kommer bara fortsätta. Det kommer inte dröja länge innan vi ser röstbottar. Med den tekniken kommer kunden kunna få prata med en röst istället för att sitta i långa köer när trycket blir hårt, säger Magnus Geverts.

Viktigt att inte glömma bort människan

Calabrios molnbaserade mjukvaruplattform innehåller flera olika verktyg, bland annat för att främja medarbetarnas engagemang. Och här lyfter Calabrio vikten av att inte glömma bort människan, även i tider när så många pratar om teknikutvecklingen.

– En riktigt kvalitativ kundtjänst innehåller alla delar. Telefoni, chatt, bot, ai och medarbetare. Det krävs en bred palett om företagen vill möta svenska kunders förväntningar, och den som gör den investeringen kommer stå ut i mängden, avslutar Magnus Geverts, global produktmarknadschef på Calabrio.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.