– Det är något som företagen måste lägga både tid och resurser på om de ska ha någon chans att överleva i dagens hårda konkurrens, och där kan ai och annan modern teknik vara effektiva steg på vägen.
Enligt Calabrio dras ai-tekniken fortfarande med begränsningar, men under 2024 räknar man med att nästa generations chattbotar kommer ut på marknaden. Enligt Magnus Geverts kan branscher med många kundärenden, som finansbranschen, sjukvården eller tågoperatörer dra stor nytta av dessa.
Kostnadsfritt nyhetsbrev
Få den senaste uppdateringarna direkt i inkorgen.
– Hög belastning gör att kundtjänsten blir sårbar för sjukdomsfall och minskad personalstyrka. Samtidigt minskar inte kundernas behov eller förväntan, och här kan de digitala tjänsterna hjälpa till att balansera upp belastningen, berättar Magnus Geverts och fortsätter:
– Nästa generations chattbotar som vi kommer se växa fram under året kommer definitivt att underlätta, och den tekniska utvecklingen kommer bara fortsätta. Det kommer inte dröja länge innan vi ser röstbottar. Med den tekniken kommer kunden kunna få prata med en röst istället för att sitta i långa köer när trycket blir hårt, säger Magnus Geverts.
Viktigt att inte glömma bort människan
Calabrios molnbaserade mjukvaruplattform innehåller flera olika verktyg, bland annat för att främja medarbetarnas engagemang. Och här lyfter Calabrio vikten av att inte glömma bort människan, även i tider när så många pratar om teknikutvecklingen.
– En riktigt kvalitativ kundtjänst innehåller alla delar. Telefoni, chatt, bot, ai och medarbetare. Det krävs en bred palett om företagen vill möta svenska kunders förväntningar, och den som gör den investeringen kommer stå ut i mängden, avslutar Magnus Geverts, global produktmarknadschef på Calabrio.
publicerad 21 februari 2024