Vem den kund är som blir först att använda den nya molntjänst för kontaktcenter vill inte Anders Sundström, chef för produktledning hos TDC, svara på ännu.
– Men det handlar om en riktigt stor svensk kund, säger han.
Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse när du navigerar genom webbplatsen. Av dessa lagras de cookies som kategoriseras som nödvändiga i din webbläsare eftersom de är väsentliga för att de grundläggande funktionerna på webbplatsen ska fungera. Vi använder också cookies från tredje part som hjälper oss att analysera och förstå hur du använder denna webbplats....
Nödvändiga cookies behövs för att tillhandahålla grundläggande funktionalitet på webbplatsen. Exempelvis för att spara din inställningar för cookies. Dessa cookies lagrar ingen personlig identifierbar data.
Analyscookies används för att bättre förstå hur besökarna interagerar med webbplatsen.
En egen molntjänst för kontaktcenter blir ett av resultaten när TDC blir partner till Genesys. Och redan har de fått en affär värd 50 miljoner på kroken.
Vem den kund är som blir först att använda den nya molntjänst för kontaktcenter vill inte Anders Sundström, chef för produktledning hos TDC, svara på ännu.
– Men det handlar om en riktigt stor svensk kund, säger han.
Det är storaffären som gör att TDC valt att lätta något på förlåten, även om tjänsten ännu inte är skarpt lanserad. Arbetet med den nya molntjänsten har pågått sedan precis innan sommaren och projektet beräknas vara avslutat i mars nästa år då den ej namngivna kunden också ska vara i full drift.
– Vi är inte riktigt halvvägs ännu, så det är mycket arbete kvar. Det handlar om en oerhört komplex lösning, säger Anders Sundström.
Den nya tjänsten blir en molntjänst i ordets rätta bemärkelse och inte bara separata hostade miljöer för varje kund.
– Kontaktcentermarknaden rör sig allt mer mot molnet vilket ger en helt annan flexibilitet och möjlighet att vara dynamisk när det gäller att möta kundernas behov, säger Anders Sundström.
Som exempel berättar han att det kommer att vara möjligt att snabbt skala upp eller ner antalet agenter vid exempelvis belastningstoppar under året. Men för den som inte vill dela miljö med andra kommer det att på en glidande skala blanda den publika molntjänsten med privata molnresurser eller få en helt egen miljö som tjänst.
Partneravtalet gör också att TDC utökar sin portfölj av kundplacerade kontaktcenter med Genesys produkter.
– Det blir ett komplement till Aastras, Alcatels, Avayas och Ciscos produkter som vi redan har på programmet. Fördelen med Genesys är att det är en plattformsoberoende lösning vilket gör att man inte måste ha växeln från samma tillverkare. Det är något vi ser allt fler önskemål från kunderna om.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se