Klarnas ai-assistent ersätter 700 kundservicemedarbetare

kontaktcenter Svenska betaljätten räknar med att spara omkring 400 miljoner kronor på ett år tack vare samarbetet med skaparna av ChatGPT.

Klarnas ai-assistent ersätter 700 kundservicemedarbetare

Allt fler kontaktcenter förlitar sig på ai-teknik för att kunna jobba mer effektivt och nu får de sällskap av svenska betaljätten Klarna. En ny chattbot, som kunderna når via Klarnas egen mobilapp, kan besvara frågor rörande exempelvis återbetalningar och returer på över 35 olika språk.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Klarna samarbetar med OpenAI, skaparna av ChatGPT, och enligt företagets vd Sebastian Siemiatkowski ska den i dagsläget kunna utföra en arbetsinsats som motsvarar omkring 700 kundservicemedarbetare.

Sebastian Siemiatkowski skriver själv på Linkedin att ai-assistenten under de första fyra veckorna hanterade 2,3 miljoner kundchattar och att den kunde lösa två tredjedelar av dessa på egen hand. Kunder som fick hjälp behövde endast vänta två minuter, jämfört med de elva minuter som annars är fallet.

Enligt Svenska Dagbladet samarbetar Klarna idag med fyra till fem globala outsourcingföretag som står för företagets kundservice. Av artikeln framgår inte vilka dessa företag är, men konsekvenserna blir rimligtvis stora för dessa partner. Klarna räknar nämligen med att spara omkrig 410 miljoner kronor enbart under det första året man använder sig av den nya ai-assistenten.

Fortsatt behov av seniora medarbetare

Till Svenska Dagbladet säger Sebastian Siemiatkowski att man kommer att ha ett ”fortsatt behov av mer erfarna och seniora medarbetare, exempelvis med specialutbildning i komplexa eller känsliga ärenden”.

Han berättar också att Klarnas kunder alltid kommer att kunna komma i kontakt med en människa i de fall man önskar det.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.