Kostnadsfritt nyhetsbrev
Få den senaste uppdateringarna direkt i inkorgen.
– Mitt tips till kommuner som vill förbättra sig är att börja med att mäta hur invånarna faktiskt ser på servicen. Med hjälp av fakta och data är det så klart lättare att navigera och genomföra förbättringar. Vi vet också att de kommuner som satsar på bra digitala system för medborgarservice även har fler nöjda invånare än de som inte gör det. Det är tydligt att medborgarservicen har förbättrats sedan den här nationella mätningen infördes så därför är det här viktiga insikter att agera på, säger Helena Frennmark, Head of Sales Public Affairs på Brilliant Future i ett uttalande.
Allra bäst på invånarservice är Falkenbergs kommun, följda av Ängelholm och Skara.
– Vi lyckades få ett bra resultat i förra årets mätning också och har pratat mycket om vad som bidrog till det. Vi har fantastiska medarbetare som är otroliga lagspelare och som är väldigt måna om den goda kultur vi byggt upp. Att vi trivs så bra tillsammans tror vi är en nyckel för att ha energi till att göra det där lilla extra i varje möte med våra invånare, säger Gabriella Hulander, tf enhetschef på Falkenbergs kommun i ett uttalande, och fortsätter:
– Vi pratar mycket om vad vi gör, hur vi gör det och framför allt, varför vi gör det. Vår ambition var att öka vårt resultat ytterligare från föregående år och det har varit en laginsats som alla har gått in för helhjärtat.
Om man gräver djupare i undersökningen kan man se vilka slags ärenden som kommuninvånarna är mest respektive minst nöjda med. Allra högst nöjdhet upplever invånarna i samband med hantering av ärenden som rör vatten och avfall, kultur, fritid och föreningslivet. Däremot är man generellt sett inte lika nöjda med ärenden som rör miljö, gata, park och trafik.
Det är frivilligt att delta i undersökningen, och i år är det 89 kommuner av totalt 290 som medverkar. Det är en ökning jämfört med 2023, då 67 kommuner deltog.