Servicenow har sedan tidigare ett partnerskap med ai-giganten Nvidia, men nu utökar man samarbetet och lanserar tjänster som bygger på generativ artificiell intelligens som är speciellt anpassade till telekombranschen.
Servicenow släpper skräddarsydd ai-lösning för telekomföretag
kontaktcenter Utökar samarbetet med Nvidia för att ta fram generativa ai-lösningar som ska hjälpa telekombolag att öka kundnöjdheten.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Ai-lösningen Now Assist for Telecommunications Service Management kombinerar Nvidias ai-kunnande med Servicenows egen Now-plattform och ska hjälpa agenterna i kontaktcentret att jobba mer effektivt och i förlängningen leda till ökad kundnöjdhet.
Enligt Servicenow kan lösningen användas exempelvis för att sammanfatta kundinteraktioner och hjälpa kundservicemedarbetare att snabbt hitta den information som behövs för att hjälpa kunderna.
– Tack vare förmågan att ständigt lära sig och utvecklas, kommer generativ ai att förändra spelreglerna för telekombranschen. Det är en teknik som bidrar till ökad produktivitet, förbättrade kundupplevelser och kostnadsbesparingar. Genom vårt samarbete med Nvidia möjliggör vi affärsnytta och påskyndar transformationen inom telekomsektorn. Vi står vid början av en omfattande omvandling och är entusiastiska över att leda vägen framåt, säger Victoria Rosell, Sverigechef på ServiceNow, i ett uttalande.
Servicenow har tagit fram egna stora språkmodeller som kan användas i kombination med Nvidias mjukvaruplattform Triton Inference Server. Den sistnämnda är framtagen för att hantera ett flertal olika ai-modeller som körs i olika miljöer, exempelvis onprem eller i en molntjänst.