Ai-funktioner i servicearbete kan handla om allt från individuellt anpassade rekommendationer för hotellgäster till ai-drivna chatbottar eller förutseende logistik.
I en studie med 3500 medverkande serviceanställda i Norden svarade 55 procent att de är positiva till hur tekniken kommer att påverka deras jobb. De mest positiva är norrmännen, där ligger siffran på 69 procent. Svenskarna ligger däremot på den nedre delen av skalan. Endast 45 procent av svensk servicepersonal är positiv till ai inom sina yrken.
– Många har redan sett vad ai kan bidra med. Samtidigt är det naturligt att vara osäker när ny revolutionerande teknik snabbt introduceras och påverkar ens arbete. Framöver behöver arbetsledarna bli ännu bättre på att förklara hur de anställda kan använda ai på bästa sätt, säger Erik Fjellborg, vd på Quinyx.
Undersökningen visar också att sju av tio serviceanställda i Sverige är stressade på jobbet, vilket är en markant ökning med 21 procent jämfört med 2023.
Det är dessutom den högsta siffran som har noterats i Norden sedan mätningarna startade för fem år sedan. Mer än hälften (56 procent) säger att de har övervägt att säga upp sig det senaste året.
Undersökningen i siffror:
• Tre av fyra (72 procent) upplever jobbrelaterad stress.
• Mer än hälften (56 procent) säger att de har övervägt att säga upp sig det senaste året.
• Mindre än hälften (45 procent) är positiva till ai i jobbet.
• 71 procent använder minst två eller tre appar för att kommunicera med kollegorna.
Det är femte året i rad som Quinyx genomför den globala undersökningen ”State of the Nordic Frontline Workforce 2024” där över 10 000 anställda i serviceyrken intervjuats i flera länder. Den nordiska undersökningen gjordes av Pollfish och omfattar 3500 personer som tillfrågats om sin arbetssituation och arbetsmiljö. Intervjupersonerna arbetar inom branscherna frakt och distribution, hotell och restaurang, grossist, transport och lager, vård och omsorg och detaljhandel.