Telekomjättar ska lyfta kundservice med ai-teknik

ai Deutsche Telekom, Softbank och ytterligare tre telekombolag ska samarbeta kring nya ai-lösningar och nya stora språkmodeller.

Telekomjättar ska lyfta kundservice med ai-teknik
Foto: SK Telecom

Ytterligare en förkortning att lägga på minnet är GTAA, vilket står för Global Telco AI Alliance. Det är ett konsortium bestående av fem företag som ska samarbeta för att ta fram ai-lösningar som är speciellt anpassade för telekombranschen.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

De fem företag som deltar i samarbetet är SK Telecom, Deutsche Telekom, e& Group, Singtel och Softbank. De strålade samman i samband med Mobile World Congress för att tillkännage konsortiet, som ska etableras formellt senare i år.

Tillsammans kommer man att ta fram stora språkmodeller (LLM) som är anpassade för de behov som telekomföretagen har, särskilt när det gäller möjligheterna att förbättra de kundinteraktioner där digitala assistenter och chattbotar används.

Språkmodellerna kommer att vara flerspråkiga och optimerade för språk som koreanska, engelska, tyska, arabiska och japanska. Eventuellt kan fler språk tillkomma längre fram.

”För Europa och Asien närmare varandra”

– Vi vill att våra kunder ska uppleva den bästa möjliga servicen. Ai hjälper oss att åstadkomma det. Redan idag hanteras över 100 000 kundservice-dialoger i månaden i Tyskland av generativ ai. Genom att integrera telekomspecifika stora språkmodeller blir vår chattbot Frag Magenta ännu mer människocentrerad. Ai personaliserar samtalen mellan kunder och chattbotar och vårt konsortim för Europa och Asien närmare varandra, säger Claudia Nemat på Deutsche Telekom i ett uttalande.

De fem företagen som utgör Global Telco AI Alliance har tillsammans en kundbas som består av 1,3 miljarder personer och verksamhet i 50 olika länder.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.