Det har gjorts diverse försök att namnge och sätta ett ansikte på de chattbotar som allt fler företag använder för att hantera kundärenden. Den tyska operatören Deutsche Telekom går nu ett steg längre genom att lansera en datoranimerad ai-assistent som heter Max.
Operatören vill ge chattboten ett mänskligt ansikte
kontaktcenter Deutsche Telekoms datoranimerade ai-assistent ska få chattboten att framstå som mer empatisk och mänsklig.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Max är en “digital människa” som baseras på teknik från företaget Uneeq och som kan interagera med operatörens kunder i realtid. Om kunden verkar vara nöjd med sin upplevelse bjuder Max kanske på ett leende. Han kan också agera på ett lugnande sätt i händelse av att kunden inte är riktigt nöjd eller skratta och ge tummen upp eller ned.
– Max ser mycket verklig ut. Han är uppenbarligen datorgenererad och vi inte vill lura människor, men han är av mycket hög kvalitet. Vi fokuserar på att vara så människolika som möjligt men utan att det känns obehagligt, säger Simon Grieve på företaget Uneeq, och fortsätter:
– Idén är att skapa en emotionell koppling. Förmågan att visa empati är något som vi har baserat hela vår verksamhet på.
Idag finns ai-assistenten Max tillgänglig via Deutsche Telekoms egen app My magenta, men funktionen kommer också att bli tillgänglig på webbplatsen. Där ska kunderna kunna välja mellan en vanlig chattbot eller den mer uttrycksfulle Max.
Om du vill läsa mer om Max, och har kunskaper i tyska, så kan du göra det här.