Nu kan företag testa Microsofts autonoma ai-agenter

ai Agenterna finns i färdiga varianter men kan även modifieras med hjälp av verktyget Copilot Studio för att hantera kundserviceärenden.

Nu kan företag testa Microsofts autonoma ai-agenter

På förra veckans Ignite-konferens visade Microsoft upp en hel del nyheter på ai-området, bland annat rörande de autonoma ai-agenter som kan användas för att effektivisera företagets interna processer.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Microsoft har som målsättning att ai-tekniken ska bli tillgänglig och komma till användning i större skala och inom kort finns det nu möjlighet för företag att testköra ai-agenter som kan modifieras i Copilot Studio.

En nyhet i Copilot Studio, som presenterades i samband med Ignite, var möjligheten att bygga agenter som har stöd för olika röstapplikationer. Det innebär att de exempelvis kan komma till användning i kontaktcentrets ivr-lösning och samla in information som sedan blir tillgänglig för mänskliga kundservicemedarbetare, eller direkt leverera svar på kundernas frågor.

Agenterna sägs kombinera olika slags ai-lösningar, bland annat generativ ai, för att kunna agera helt fristående. Copilot kan ses som en ai-assistent som hjälper användaren i olika situationer, medan ai-agenterna går ett steg längre och utför mer komplexa uppgifter helt på egen hand.

Som ett exempel på vad agenterna kan utföra nämner Microsoft hanteringen av kundserviceärenden och utförandet av åtgärder som driver försäljning. För att möjliggöra detta finns det alternativ för att skapa integrationer med olika CRM-system direkt i Copilot Studio så att ai-agenterna får tillgång till fler datakällor. Bland de tredjepartsleverantörer som nämns finns Salesforce, Servicenow och Zendesk.

Företag som redan använder sig av Microsofts molntjänst Azure kan hämta data därifrån för att träna upp agenterna och höja kvaliteten på de svar som levereras till kunderna.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.