Krönika: Är växeln död?

Åsikten ”Varför behöver ni en telefonväxel?” Det är min första fråga när jag träffar företag som behöver hjälp med kommunikation och företagen får allt svårare att svara på den frågan.

Krönika: Är växeln död?

Många företag har redan gått ifrån tanken att alla anställda behöver en anknytning i en växel. Det blir vanligare att företag enbart har ett huvudnummer som går till en svarsservice medan de anställda endast har en mobiltelefon. Min fru jobbar på Telia, hon har inte haft en anknytning eller ett fastnätsnummer på över 10 år. Vad har operatörerna insett som deras kunder inte har? Är det ett sätt att tjäna pengar på dem som inte har analyserat behovet? Och vad skulle hända om vi skrotade alla telefonnummer?

Antagligen inte särskilt mycket. Alla jag vill ha kontakt med kan jag kontakta på andra sätt. Telefonnummer är egentligen ett rätt korkat sätt att koppla upp kommunikation och administrationen är onödigt komplex. Tänk om det var lika komplicerat att hantera mejladresser som att portera ett telefonnummer. Ändå är mejlen en viktigare kommunikationsväg idag.

Sip då?

Sip är ju ett internetprotokoll som gör det möjligt att ringa till en mejladress. I många avseenden enklare, snabbare och billigare. De flesta operatörer översätter telefonnummer till en ip-adress eller mejladress när samtalet kommer in i deras system. Varför envisas operatörerna ändå med att inte ge möjlighet att ringa via dessa?

Apple har insett

Operatörerna har länge varit Apples viktigaste kanal för Iphone. Ett samtal på operatörens mobilnummer till telefonen har ovillkorligen avbrutit alla andra aktiviteter för att släppa fram operatörens samtal. Det har dessutom varit den enda tjänsten som släppts fram på en låst skärm. Enda undantaget är Apples egen ip-telefoni, Facetime.

Men nu har något stort hänt. Med Ios 10 för Iphone har Apple brutit med operatörerna. Andra samtalstjänster som Viber, Tango och Skype får möjlighet till samma användarvänlighet som har förbehållits operatören och Facetime. Jag tror att Apple inser att framtiden ligger i betydligt smartare och flexiblare sätt att kommunicera med varandra än via telefonnummer.

Hur kan man dra nytta?

Uc är framtiden som alla växeltillverkare och programvaruutvecklare slåss om att få en del av – en telefonväxel på steroider. Tack vare den snabba utvecklingen och stödet från Apple och Android i form av öppna api:er, kan tjänster som ingen kunde drömma om för några år sedan se dagens ljus.

Tänk dig att samtal till din mobil presenteras tillsammans med order- och offertvärden kopplade till personen som ringer, en lista över kundens senaste klagomål och personens senaste aktiviteter på Linkedin. Eller ett samtal till din mobil som du enkelt gör till ett gruppsamtal genom att bjuda in kunder och teknisk support, flyttar över till datorn och delar din presentation för att sedan flytta in till konferensrummet där ni fortsätter med en videokonferens i hd-kvalitet. Eller tänk dig besparingen av ett närmare samarbete och närvaro på distans?

Än så länge är det oftast finansavdelningen som sett nyttan med att ersätta spridda telefonsystem och dyra operatörsavtal med en global, molnbaserad uc-lösning. Men nyttan med bra uc är lika viktig för ett företag idag som telefonväxeln för 25 år sedan.

Behovet av att hitta rätt kommunikationslösning som ger anställda frihet och tid kvarstår så jag kan nog stanna i branschen några år till. Det är bara utvecklingen som gjort att växeln behöver ersättas av ”Uc as a Service”.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.