nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Krönika

Krönika: Att vara i molnet eller inte vara i molnet

En riktig molnlösning har många fördelar jämfört med en kundplacerad. Men alla molnlösningar erbjuder inte de fördelar man räknar med när man pratar om molnet. Telekom idags krönikör Johan Högglund reder ut begreppen.

  • Artikel annons 1

Tyvärr är det inte så enkelt som att välja en molnlösning och tro att allt ingår. Faktum är att många molnlösningar bara är kundplacerade lösningar som man har installerat på molnservrar.

För att förstå kan det vara bra att ha koll på två populära begrepp ”Cloud Native” och ”Cloud Based”.

Cloud Native är det man kallar för ”en riktig molnlösning” och innebär att leverantören endast har ett system (en instans) för att leverera en tjänst. Det kallas ”multitenant” och alla kunder använder samma system. Detta ställer krav på arkitekturen i systemet. Kapaciteten måste kunna växa flexibelt under drift och uppgraderingar måste kunna genomföras löpande utan avbrott i det stora systemet. En teknik som används för detta är ”microservices”. Det innebär att hela systemet består av många små funktioner där varje liten funktion (microservice) kan bytas ut utan att påverka resten av systemet. En annan fördel med att alla kunder ligger i samma system är att alla investeringar i systemet kommer alla kunder till godo.

Cloud Based är tjänster som inte är anpassade för molnet men installeras på molnservrar. Det inbär att ett system installeras för just era behov, eller i vissa fall för några stycken kunder med liknande behov. När utvecklingen går framåt och en ny version lanseras så får man som kund inte tillgång till dessa nya tjänster automatiskt, det kan krävas ett kundunikt projekt för uppgraderingen.

Men skillnaden mellan Cloud Native och Cloud Based visar sig ofta även på andra sätt.

Här följer några effekter som ni bör tänka på:

* Leverantörens engagemang påverkas av vad du betalar för. Om ni köper en Cloud Native-lösning så är ni en av många kunder som betalar för att systemet ska fungera. Leverantörens engagemang ligger i att systemet ska fungera och ni som kund är nöjd.

Med Cloud Based gäller det för leverantören att hålla nere kostnaden för just ert system och om det uppkommer åtgärder som bara berör er instans i systemet så kommer man försöka ta betalt för det.

* Fel i Cloud Based är ofta relaterat till just er instans i systemet och ni prioriteras efter hur bra SLA, Service Level Agreement, ni har betalat för. Vid fel i Cloud Native har ni antagligen fått ett fel som drabbar alla andra kunder också. Oavsett vilket SLA ni har kommer felet åtgärdas med högsta prio, eftersom det även drabbar kunder som har betalat för hög SLA.

* Säkerhet är en stor investering. Om ni har en egen server som behöver certifikat och licenser blir kostnaden betydligt högre än säkerhetsinvesteringar som görs på ett stort gemensamt system.

* Skalbarheten i Cloud Native är mycket stor. Ni som kund är antagligen en liten del i helheten, så även kostnaden som är relaterad till er lösning. Men i Cloud Based är skalbarheten direkt relaterat till ert system i molnet.

* Driftsäkerheten på en Cloud Based-lösning baseras på hur redundant och driftsäker just er lösning är. Om ni inte har betalat extra för det så är ert system antagligen inte redundant. En leverantör av en Cloud Native-lösning är mycket mån om att hela systemet är driftsäkert och redundant, så säkerheten och redundansen är något ni får på köpet.

Men det vore orättvist att säga att Cloud Based inte har några fördelar. Möjligheten att anpassa ett system är oftast större i Cloud Based.

När du gör ditt val måste du vara noga med kravspecen men framför allt studera det finstilta i avtalet. Det är där ni hittar 

skillnaden på Cloud Native och Cloud Based som påverkar era framtida kostnader som kund.

Johan Hägglund är krönikör för Telekom idag och verksamhetskonsult inom kundservice på B3 Consulting Group.

  • Annons 3

Fler nyheter

HPE ska ta ledningen inom lagring med nya Primera

Deras nya plattform sägs omdefiniera affärskritisk lagring – tack vare industrins mest avancerade ai och maskininlärning.
– Primera är självkörande, självläkande och självoptimerande, säger Stephan Andersson, Sverigechef för hybrid it på HPE, till Telekom idag.

Tieto och Evry går ihop

Analys

It-konsultbolagen Tieto och Evry slår sina påsar ihop. Tillsammans vill de bli en storspelare på den nordiska marknaden för digitalisering.

  • Annons 4

Teknikchefen: ”Varje stad borde ha en CTO”

Möjligheterna är här och tekniken är på plats. Men fortfarande är realisationen av den äkta smarta staden långt borta. Därför efterfrågar Ericssons teknikchef tydligare ledarskap.
– Den smarta staden är inte längre en vision, komersiella 5G system är redan här, säger Erik Ekudden.