Krönika: ”Kostnaden för kompetens går mot noll”

krönika När vi nu omfamnar artificell intelligens ser vi något som är lika spännande som det är revolutionerande. Det skriver ai-entusiasten och vd:n Lina Bjelkmar i en krönika.

Krönika: ”Kostnaden för kompetens går mot noll”

Vi står mitt i en era där ai inte längre är begränsat till teknikavdelningen eller några få specialiserade roller. Ai kan nu användas av alla roller på företaget.

När alla förstår och använder ai inom sin roll, blir det en kraftfull drivkraft för att ta kliv i mognad av nya ai-verktyg i organisationen. Förstår man nyttan för sig själv så är det enklare att hitta nya värden för sina kunder. Det är som en snöbollseffekt av innovation och effektivitet.

Vi har alla hört talas om automatisering som ersätter jobb, men låt oss tänka på det här på ett annat sätt. Första vågen handlade om ”löpande-band-jobb”, enformiga jobb som slet på våra mänskliga resurser. Nu är dessa jobb robotiserade, och det är bra.

Nu står vi inför våg två, där jobb som kräver hög kompetens och utbildning, som juridik och skribenter, automatiseras. Det är en intressant aspekt. All kompetens blir tillgänglig för fler och ai blir vår följeslagare när vi tolkar avtal, förstår lagstiftning och utför uppgifter som tidigare krävde mänsklig expertis och kreativitet.

Automatisera bort dig själv

I mitt bolag har vi skrivit in i våra värderingar att man ska aktivt jobba med ai i sin roll och hitta sätt att effektivisera sitt arbete. Det handlar om att förstå att ens värde inte bara ligger hos en själv. Det handlar om att förstå att ens värde är större än så. Och när man nyttjar ai kommer ens värde att fördubblas. Att arbeta aktivt med ai inom respektive roll är till och med ett lönesättande kriterium hos oss.

Ta exempelvis roller inom utveckling. Arbetet går nu i raketfart – många vittnar om att utvecklingen går tio gånger snabbare än tidigare. Det finns ai-verktyg både för kodgenerering, kodbearbetning, kodanalys, automatiserad testning, kodförståelse, versionshantering, användningsanalys… som du ser kan listan göras lång och utvecklingen fortsätter i en rasande takt. Även om vi inte har tillämpat användningen av samtliga ur säkerhetssynpunkt, har vi stenkoll på de verktyg som dyker upp.

Och vad sägs om vår marknadsavdelning? Arbetet går effektivare än någonsin. Här stöttar ai upp i allt från brainstorming, contentplan, personaliserad och riktad e-postkommunikation, automatisk leadsgenering till säljavdelningen, automatisk annonsoptimering med budjustering, A/B-testning, copywriting, bildproduktion, sökordsoptimering… verktygen är många, och utvecklingen går snabbt. Det som varit överlägset kan snabbt ersättas med något ännu bättre. Ett bildprogram som tidigare har använts mycket är Midjourney, men när ChatGPT släppte sitt bildgeneringsprogram har det övertagit allt mer.

Processen effektiviseras enormt

I kundservice, där jag vet att många av er befinner er, är det inte ovanligt med flera veckors utbildning, vilket är oerhört dyrt. Tänk er nu en ai-co-pilot i svaret, automatiserade förslag på text i chatt och mail, ai-coaching och personifierad e-learning där man får skräddarsydd utbildning baserat på just mina resultat och kundinteraktioner. Upplärningsprocessen effektiviseras enormt. En resurs som står bredvid behövs inte alls på samma sätt.

Så, nu undrar jag. Du som läser detta, har du börjat jobba med ai än? Oavsett svaret, fråga dig själv, hur kan du automatisera bort dig själv? Arbeta mot det och utforska de spännande möjligheterna som ai erbjuder. Vill du ha tips på verktyg eller diskutera ämnet vidare, så är det bara att kontakta mig på Linkedin.

Lina Bjelkmar är vd på Indicate me och återkommande krönikör i Telekom idag

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.