Krönika: ”Molnet äter upp marginalerna för svenska företag”

krönika Allt fler organisationer är beroende av molntjänster men undersökningar visar att kostnaderna måste ner. Det skriver Mats Ericson på Nutanix i en krönika.

Krönika: ”Molnet äter upp marginalerna för svenska företag”

Är de publika molnlösningarna som används av svenska företag idag kostnadseffektiva? Absolut inte. De flesta svenska it-chefer anser att molnkostnaderna har gått igenom taket.

Enligt Nutanix undersökning Enterprise Cloud Index anser i stort sett varenda (94 procent) svensk it-chef att molnkostnader har blivit en utmaning och en tredjedel menar att molnkostnaderna till och med är en betydande utmaning. Globalt planerar ungefär hälften av bolagen att flytta tillbaka vissa applikationer till lokala datacenter för att minska kostnaderna samtidigt som andra undersökningar pekar på att utmaningen att hantera kostnader för molninvesteringar idag är större än frågan om it-säkerhet kopplad till molnet.

Det här är ett stort problem för de flesta företag och organisationer och en fråga som berör betydligt fler än de som jobbar på it-avdelningen. För många företag idag behöver det publika molnet för att lyckas med sina affärer: Hos moderna kontaktcenter är ai-stödd kundtjänst en självklarhet (och ai kommer att kräva än mer molnbaserad datakraft) medan exempelvis handeln använder molntjänster för smidig och digitaliserad logistik.

Att säga nej till alla fördelar med molnet vore affärsmässigt huvudlöst samtidigt som kostnaderna för alla dessa molnbaserade lösningar innebär att marginalerna riskerar att ätas upp.

Det innebär att alla it-lösningar inte ska ligga i det publika molnet – här måste beslutsfattare lära sig att det publika molnet är dyrt. Därför ska man ha rätt affärskritiska applikationer där medan andra lösningar kan husera på annat håll eller att man flyttar applikationer och data under olika försäljningsperioder för att minska kostnaderna.

Kan handla om stora summor

Och det handlar inte om småpengar. Ett av våra affärscase i tillverkande industri handlar om att, genom att implementera teknik för hur it-systemen kan optimeras mellan offentliga och privata moln och egna datahallar, skapa en besparing på 80 miljoner kronor varje år.

Vi på Nutanix Sverige har i dag förfrågningar från de allra största svenska bolagen inom retail om teknisk hjälp för att på något sätt hantera de ökande kostnaderna i molnet, kraven på besparingar kommer nu uppifrån i organisationer och företag. Man har insett att det inte funkar längre – de publika molnlösningarna som man har byggt in sig i är bra men för dyra.

Så vad bör företag och organisationer göra?

  • I detalj analysera hur företaget använder publika molnlösningar och vad de kostar.
  • Definiera vilka it-tjänster och applikationer som är kritiska för affärerna och har en karaktär som gör att de är lämpliga att ligga kvar i molnet och vad som kan och bör flyttas till billigare alternativ – både permanent eller i perioder.
  • Minska komplexiteten. Kostnadsökningarna handlar inte bara om att kostnaderna för datakraft hos exempelvis Google Cloud har gått upp, med it-tjänster och applikationer som ligger på olika platser ökar komplexiteten och därmed personalkostnaden för att hålla igång alla tjänster.

Bolag som inte ser över sina accelererande molnkostnader – och personalkostnaderna för att hantera denna komplexitet – riskerar att få kraftigt ökande kostnader vilket kan vara avgörande för bolagets konkurrenskraft och därmed överlevnad, i en lågkonjunktur som vi faktiskt befinner oss i nu. För inget talar för att den dyra komplexiteten minskar eller att tjänsterna i det publika molnet sjunker i pris.

Mats Ericson, regionchef Sverige, Danmark och Island på Nutanix

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.