Sara Rasmussen: Reflektioner från telekombranschens Super Bowl (MWC)

krönika Alla pratade om generativ AI medan andra ämnen helt verkar ha fallit i glömska. Telekom Idags krönikör Sara Rasmussen var på plats på Mobile World Congress i Barcelona och här är hennes rapport.

Sara Rasmussen: Reflektioner från telekombranschens Super Bowl (MWC)

Det här var första gången jag deltog i MWC i Barcelona. Jag åkte till Las Vegas 2023 eftersom Martina (Klingvall, grundare och koncern-vd på Telness och Telness Tech, reds anm) höll en keynote på huvudscenen och jag tog tillfället i akt att träffa några amerikanska partner och potentiella kunder.

Men, precis som så många hade sagt till mig innan, kan de två evenemangen inte jämföras. Omfattningen av Barcelonas upplaga är helt enkelt något annat. Om du inte är en ”fast walker” och vet hur man undviker de tätaste folkmassorna kan det lätt ta 30 minuter att gå från Hall 2 till Hall 8. Med det sagt måste jag ändå erkänna att jag var imponerad av organisationen och logistiken för evenemanget, med tanke på att det alltid var över 100 000 människor i rörelse som antingen ville ta en taxi, äta lunch eller bara förflytta sig från punkt A till B.

Jag och mina kollegor på plats lärde oss snabbt några knep. Det viktigaste var att folk inom telekom tydligen inte riktigt vet hur man fullt ut utnyttjar Uber och Bolt. Genom att beställa en resa genom en av dessa tjänster kunde du lätt minska din ”taxivinkningstid” med upp till 80 procent och se människorna i taxikön försvinna vid horisonten medan du hann i tid till nästa möte.

Så, vad är mina reflektioner från telekombranschens Super Bowl? Tyvärr hade jag inte mycket tid att gå runt och se utställningarna eller lyssna på huvudpresentationerna eftersom jag var upptagen med att springa runt till möten och sociala sammankomster. Men här är några av mina reflektioner:

Generativ ai har tagit över och 5g-monetiseringen har försvunnit i skuggorna

Jag vet inte vad som har hänt med samtalen om att monetisera 5g men det är irrelevant eftersom allt som spelar roll just nu är generativ ai. Förkortningen ”AI” fanns klistrad överallt och är det enda som spelar roll. Det råder ingen tvekan om att ai kommer att förenkla vissa processer inklusive kundservice och omvandling av kunddata till handlingsbara insikter. Vad som stör mig är att denna bransch har några av de lägsta kundnöjdhetssiffrorna över lag och i många fall tror jag att det är ledningsgrupper och styrelser som tror att ai på något magiskt sätt kommer att förändra detta. I många fall är det människor som inte ens kan spara en pdf som ska se till att dessa verktyg används på ett sätt som ger mening. Hur som helst är ai här för att stanna och jag ser fram emot att se hur det påverkar kundupplevelsen och arbetsmarknaden totalt i en så människotung bransch som telekom.

MWC är lite som en trendig nattklubb i en välbärgad huvudstad

Som ett betydande telekomvarumärke, särskilt om du är ett etablerat företag, måste du vara på den här mässan för att folk ska veta att du fortfarande är relevant. Du måste ha det största bordet i VIP-området, se till att du serverar de bästa dryckerna och att de coolaste personerna hänger vid ditt bord och inte någon annans. En monter på MWC kostar från 100 000 euro och upp till flera miljoner. Jag är säker på att detta är ren ”kapitalförstöring” som min marknadschef skulle säga. Antalet företag jag såg som hängde i montrar vid kanten av en av de avlägsna hallarna var överväldigande. Montrarna var fyllda med reklamartiklar som kommer att gå direkt till soptunnan på flygplatsen om inte tidigare, och med det har företaget som delade ut det glömts bort.

Jag förstår dock varför företag som Ericsson och Nokia fortsätter att komma tillbaka år efter år och spenderar mer och mer pengar. En branschkollega berättade för mig att Ericsson bestämde sig för att inte delta något år, vilket ledde till att branschen ifrågasatte företagets välbefinnande. Du måste bara vara där. Som en scaleup är du självklart mycket mer förlåten och jag är superglad över vårt val att lägga alla våra pengar på resor och representation. Det kan vara den blygsamma svensken i mig som pratar, så vi får se vad som händer nästa år. Kanske flyger vi in Taylor Swift för att sjunga vår nya Telness Tech-hymn.

Bland all ”buzz” finns det några människor som verkligen vet vad de pratar om

Den bästa huvudpresentationen jag såg var utan tvekan min vän David Clyde från Lebara som talade om varumärkesbyggande och awareness – ett ämne som alla telekombolag skulle dra nytta av att studera närmare. David talade om de element som skiljer ett utmanarvarumärke från huvudvarumärken och vilka verktyg en utmanare har till sitt förfogande om de bara väljer att använda dem. Alltför många telekombolag har inte detta grundläggande varumärkesbyggande på plats, vilket innebär att kundlojaliteten är låg.

Slutligen, här är några do:s and do:n’ts om du planerar att åka till MWC:

• Planera dina möten och sociala evenemang väl i förväg och se till att du lägger till mötesplatsen, så att du inte spenderar 20 minuter på att försöka hitta varandra.

• Var flexibel, trots noggrann planering kommer det att bli förändringar i din agenda samma dag.

• Dela in dina möten i ”måste” och ”trevligt att ha” för att inte drunkna i trevliga att ha-möten som inte leder till något annat än ett trevligt samtal medan du inte hade tid för dina måsten.

• Lämna lite utrymme i din kalender för spontana möten och andra möten med heta leads.

• Inse att du inte kan göra både morgon- och nattskiftet. Se till att vara där med tillräckligt många kollegor för att sprida arbetsbördan och se till att du gör det du är bäst på.

• Ta med tillräckligt med visitkort, lägg till folk på Linkedin direkt och se till att du har en QR-kod på din telefon med dina kontaktuppgifter för enkel åtkomst till dina uppgifter (ingen har tid att lägga till detta manuellt).

Proffstips 1: Anländ helgen innan för att se till att du får tid att umgås med viktiga personer innan galenskapen börjar.

Proffstips 2: Boka en eftermiddagsreturbiljett hem.

Sara Rasmussen är CCO på Telness Tech och återkommande krönikör i Telekom Idag

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.