Kry: Vi har byggt vår egen plattform för kundmöten

Digitalisering Ett virtuellt läkarbesök – eller en teknisk plattform för digital omsorg. Nätdoktorn Kry har som mål att modernisera vår syn på vården.
– De som tror att digitala läkare bara är en app är helt fel ute, säger Peder Stahle på Kry.

Kry: Vi har byggt vår egen plattform för kundmöten
Peder Stahle, produktchef på Kry

När nätdoktorn Kry drog igång var de pionjärer och såg att digitalisering var en bra lösning för att öka tillgängligheten i vården. Nu fem år efter starten finns företaget i fem länder och de har även etablerat fysisk närvaro.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Telekom idag med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • Mycket mer...
Redan prenumerant?

– Utvecklingen går fort framåt. Idag har vi en hel plattform för vård och vårdmöten som effektiviserar för vårdpersonalen och som gör patientresan smidigare. Du kan logga in, få hjälp och beställa hem den medicin du behöver direkt från apotek, säger Peder Stahle, produktchef på Kry.

Det han menar är att även om många refererar till Kry som ”bara” en nätdoktor så är själva appen och videomötet bara en del av paletten.

– Vi ser oss som ett teknik- och produktbolag – som även levererar vård. Många tror att vi bara är ett slags ”FaceTime” med en läkare, men då glömmer man att vi byggt en hel plattform bakom. Här finns gränssnitt för våra medarbetare att använda med inbyggda scheman och system för köhantering som hela tiden matchar patienter med vårdpersonal (läkare, sjuksköterskor, psykologer). Nu har vi även lanserat funktioner så att vi kan leverera fysisk vård på egna mottagningar i plattformen.

Minskar adminstrationen för personalen

Tekniken är egenutvecklad och plattformen har designats för att möta både personal och användares behov. För ett av de problem som Kry identifierat är att det på många vanliga vårdcentraler finns ett gytter av verktyg och program som personalen måste hantera.

– När vi tar in läkare, psykologer och sjuksköterskor från den vanliga vården så får de en wow-känsla och tycker att det är enormt modernt. I vår plattform har vi integrerat många av de olika systemen som används på vanliga vårdcentraler, men vi har även komponenter och tjänster som kommer från tredjepart. Det gör att vi döljer en stor del av komplexiteten bakom och underlättar i användandet, säger Peder.

Det första som systemet gör är att de som kommer via appen identifierar sig med BankID och sedan besvarar frågor om vad de har för besvär.

– Vi har insett att din kontakt med vården många gånger kommer att börja digitalt. Det finns otroligt många fördelar att börja här, och det är oavsett om du vänder dig till Kry eller någon annan. Man får en första avstämning av patientens behov och då har vi inför samtalet med läkaren en sammanfattning av vad besväret handlar om. Det gör att vårdpersonalen kan vara mycket mer effektiv.

Och enligt Peder gör det gedigna teknikarbetet att det som syns på ytan, videomötet med en läkare, fungerar så bra. Han säger att Kry i utvärderingar ofta får höra att användare är positivt överraskade. Att de svarar att läkaren var närvarande, tittade i ögonen och att de snabbt greppade problemet.

– Det här beror på att de redan hade fått information. Tekniken är en möjliggörare som har sett till att vårdpersonalen är rejält förberedd.

Effektivt verktyg för att säkra kvalitet

Tekniken är även bidragande till att kunna fånga upp det ”optimala” läkarbesöket”. Efter varje avslutat besök får användare betygsätta upplevelsen – vilket ger direkt feedback. Och datan kan användas för att säkra kvaliteten, spåra avvikelser eller för att användas i serviceutbildning.

Vidare berättar Peder att även om plattformen är en stabil grund – så krävs det mycket teknikutveckling.

– Vi behöver uppdatera hela tiden. Dels för att vi bygger ut, men även för att det ständigt kommer nya krav. Vi har kopplat upp oss mot nationella journalsystem, e-recept och liknande. Detta för att våra system ska ha alla verktyg nära till hands. Ytterligare ett lager av komplexitet kommer av att Kry nu agerar på flera marknader.

– Även om människor har samma problem så är sättet som du möter dem i vården olika. Vi har lanserat i Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Norge, och de marknaderna fungerar väldigt olika och kräver att vi integrerar mot massa olika system.

Och även om Kry har kommit en bra bit på vägen så tror Peder att vi bara är i början av digitaliseringen av vården.
– Vi jobbar nu med att bredda plattformen så att den ska klara både digitala och fysiska möten, vilket innebär att du ska kunna hantera en hel vårdcentral i vårt system. För ett problem inom vården är att tiden äts upp av administration och att läkare behöver hoppa mellan många olika system. Vi automatiserar arbetsflödet och utvecklar beslutsstöd för att vårdpersonalen ska kunna fokusera på patientmötet.

Profilmatchning ger högre patientvärde

Och det här innebär många fördelar. I och med att patienten redan har identifierat sig mot systemet så är det lätt att kvalitetshöja besöket.

– Dels har vi en köhantering som matchar patienten med den mest relevanta läkaren eller specialisten. Har vi en patient som inte har svenska som modersmål kan vi oftast matcha med en läkare som pratar det språk som patienten talar. Och i fallet att ett läkemedel ska skrivas ut så kan vi se till att det är en förifylld dosering eftersom vi vet så mycket om patienten. Vi skapar ett system som frigör utrymme för vårdpersonalen, så att de kan fokusera på patientmötet.

– Vi revolutionerar och effektiviserar vården och gör den tillgänglig för människor som är i behov av vård, oavsett var de bor och utan att det kostar mer. Om några år är jag övertygad om att kontakten med vården i digitalt format är lika självklart som att vi idag betalar räkningar över internet, säger Peder Stahle.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter