Att kunna surfa oavsett var vi är börjar snart bli en självklarhet och irritationen så fort man hamnar i radioskugga eller möts av ett ”E” i mobilskärmen är enorm. Ännu så länge är 4g det som är standard när vi är ute och rör oss, men 5g-tåget har börjat rulla – och då pratar vi ordagrant.
Detta då forskare från KTH tillsammans med Icomera utrustat ett X200-tåg med den senaste radiotekniken. Detta så att passagerare under sin förd genom Stockholm nu kan få supersnabb surf. Enligt KTH är det här unikt och det enda exemplet i världen ett reguljärt tåg erbjuder 5g. Och detta öppnar verkligen upp för att kunna hålla produktiviteten i gång även när man är på väg någonstans.
– Med 5G går det att hålla eller delta i videomöten på tåget. 5G har betydligt bättre prestanda än 4G. 4G kan ha upp till en sekunds fördröjning, i 5G är motsvarande fördröjning mindre än en tiondel av detta, säger Claes Beckman, forskare på avdelningen kommunikationssystem vid KTH.
Passagerare kan tack vare tekniken surfa i 1,3 Gbit/s och enligt Claes Beckman kommer det här vara något som gör att fler väljer tåget som färdmedel när vi återigen börjar resa efter pandemin.
KTH-projektet må vara först med att sätta tekniken i ett reguljärtåg. Men redan i fjol genomförde NTT Docomo 5g-tester på ett höghastighetståg. Detta då det i full kareta klarade av att ta emot datasignaler på över 1 gbit/s och distribuera ut till passagerare.
Ännu så länge funkar 5g bara i Stockholm, och då där täckningen finns. Det innebär att även om det går att få 1,3 Gbit/s – är det inte under någon längre tid.