Optidev hade vuxit snabbt. Plötsligt satt de anställda med olika abonnemang som kostade allt mellan hundra kronor i månaden till närmare tusenlappen. När en slipad säljare så ringde i september 2008 och erbjöd sig samordna all mobiltelefoni i en handvändning och till ett förmånligt pris tackade man glatt ja.
– Avtalet med Newphone, som de hette då, verkade okej från början. Men de lovade guld och gröna skogar och höll inte vatten ens. Exempelvis betalade vi 500 kronor per månad för att få surfa fritt och ändå kom en datatrafikräkning på 17 000 kronor, säger Pelle Lindgren, ansvarig för support på Optidev.
”Skojarfirma”
När Newphone försattes i konkurs flyttades kunderna över till Comtelo. Optidev erbjöds att antingen ringa via Telias nät eller bli kvar hos Telenor. Hälften av de anställda valde Telia, varpå möjligheten att använda mobil datatrafik helt försvann under en månad, trots att räkningarna fortsatte komma som vanligt.
– Då vi sedan ville spärra utlandstrafik för att undvika galna avgifter på 143 kronor per MB under vår vistelse i USA funkade det inte alls. Vi försökte kontakta kundtjänst via mejl och telefon under två veckors tid, men ingen svarade någonstans. I efterhand möttes vi av förklaringen att man drabbats av sjukdom, förklarar Pelle Lindgren.
I skrivande stund står de åtta som fortfarande hängt kvar vid Telenor helt utan mobiltjänst. De kunder som försöker ringa direktnumret till Optidevs supportansvarige möts av en monoton stämma som mässar ”abonnenten du söker kan inte nås för närvarande”. Enligt Pelle Lindgren har Comtelo stängt av abonnemangen helt utan förvarning och inte kunnat nås.
– Det känns som en typisk Comtelo-funktion, säger han ironiskt. Snacka om en skojarfirma utan dess like! Kolla bara omdömena på Rejta.se får ni se. Vi telefonlösa har nu bett om portering direkt till Telenor. Övriga är tyvärr uppbundna enligt avtal till september 2010, men sedan är Comtelo historia, deklarerar Lindgren.
I olyckligt sällskap
Optidev är långt ifrån ensamma. Anna Boström, tillförordnad chef på enheten för konsumentfrågor på Post- och telestyrelsen, har stött på liknande incidenter runt Comtelo. Hon berättar att de fått in närmare 200 klagomål på Comtelo rörande just avtalsvillkor och marknadsföring.
– Mörkertalet är säkert stort, men de företag som har kontaktat oss menar att de i många fall inte ens träffat något avtal. Andra gånger innehåller avtalet inte det man kommit överens om. Att som missnöjd kund sedan få nummer flyttade till andra operatörer har varit krångligt och tagit lång tid, säger hon.
Hittills har det emellertid rört sig om tillsynsärenden som slutligen löst sig.
Comtelo tillbakavisar
På Comtelo menar man att alltsammans är ett missförstånd. Enligt dem har tidigare Newphones avtal med Telenor helt enkelt löpt ut, vilket man också informerat om på sin webbsida.
– De mobilabonnemang som inte flyttats över till Telia har mycket riktigt slutat fungera den 17 februari 2010. Men vi har inte hört något från Optidev. Visst hade vi lång telefonkö till kundtjänst när Telenor stängde ner, men vi besvarade alltid alla mejl innan vi gick hem för dagen, säger Katarina Lavin, kundtjänstansvarig på Comtelo.
Den skyhöga datatrafikräkningen förklaras med att Optidev missuppfattat säljaren angående vilket abonnemang som gällt. Enligt Comtelo kostade det tecknade avtalet 49 kronor per månad och inkluderade 10 MB. All trafik utöver detta debiterades med 16 kronor per MB.
– De hade vårt billigaste datapaket och trodde att om de surfade mer så skulle de automatiskt hoppa upp till nästa fasta prisnivå, men så går det ju inte till, fortsätter Katarina Lavin.
Varför det inte gick att surfa alls när man flyttade över till Telia minns hon inte riktigt, förutom att det varit något inställningsproblem hos Optidevs egna mobiler.
– Optidev fick information om de nya inställningarna från oss. Men eftersom vi inte sålt mobilerna har vi ingen support på dem, utan de måste vända sig direkt till leverantören om något krånglar, förklarar Katarina Lavin.
Vara på sin vakt
Anna Boström förklarar att PTS tyvärr saknar verktyg för att stoppa oseriösa aktörer. Konsumentverket kan inleda tillsyn om allt inte verkar stå rätt till. Men annars är det upp till nätoperatörerna att agera – och upp till potentiella kunder att vara på sin vakt.
– Därför tycker jag att är det bra att man uppmärksammar de konkreta dilemman som finns. Vi är trots allt beroende av telefoni i dagens samhälle och att stå helt utan operatör skapar förstås enorma problem för företag, speciellt om ens kunder inte kan nå en. Det fungerar bara inte, konstaterar hon.
FAKTA: Operatör med brokig historia
• Bill Norlander och Andreas Khoshnou bildar Newphone 2003. Efter betalningsanmärkningar på 2,6 miljoner kronor säljs företaget till målvakter, varpå Newphone begärs i konkurs 2009.
• Bill Norlander och Andreas Khoshnou flyttar istället över sina kunder till Comtelo som de startat 2007. Kreditutdrag från 2010 visar att Comtelo har betalningsförelägganden på drygt 78 000 kronor, samt dito ansökningar på 641 000 kronor. I februari 2010 godkänner Bolagsverket styrelseförändring i Comtelo till två personer födda 1986 respektive 1990. Bolaget byter samtidigt namn till Mobilchip försäljningsbolag Stockholm AB.
• 2009 registrerar Bill Norlander och Andreas Khoshnou nya bolaget Comkredit AB tillsammans, med snarlik verksamhetsbeskrivning som Newphone och Comtelo.
Källa: Telekomnyheterna
Fakta
5 råd från PTS
1. Teckna aldrig avtal med företag ni inte känner till via telefon.
2. Be om att få avtalet skriftligt svart på vitt och var noga med att läsa det finstilta.
3. Gör en kreditupplysning via organisationsnumret.
4. Kolla upp personerna bakom företaget och om de har några konkurser i bagaget.
5. Kom ihåg att ångerrätt inte gäller för företag, utan bara privatpersoner.