Kunderna vill ha ärlighet och öppenhet

Begrepp som försäljningscykel, helhetslösningar och att äga kunden, får många köpare av it-mjukvara att se rött. Det visar en färsk undersökning från Ovum.
Nej, kunderna vill ha ärlighet, öppenhet och säljare som verkligen kan sina produkter och inte lovar för mycket.

Ovum drog igång den här undersökningen efter att ha fått en mängd känslosamma reaktioner på en rapport om mjukvarufärsäljningen i slutet av förra året. Köparna hos företagen var upprörda över försäljningstaktiken hos leverantörerna.

Nu har Ovum gjort intervjuer med teknikköpare i 40 organisationer i Nordamerika, Europa och Australien.

– I sammanfattning kan man säga att organisationerna skulle vilja slippa leverantörer som använder för vassa affärsmetoder, säger David Mitchell, som leder Ovums avdelning för mjukvarusektorn.

Ett skyttegravskrig

Samtidigt som försäljningsgurus skapar allt mer sofistikerade metoder, så gör inköparna allt för att utveckla försvarsmekanismer. Situationen riskerar att leda till ömsesidig ödeläggesle, konstaterar David Mitchell.

Ett klagomål som förvånade, var att säljarna på fältet inte förstod funktionaliteten i produkterna de sålde. Många försökte också med halvlögner när det gällde tillgången på produkterna och vissa egenskaper hos dem.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.