Kundtjänststandard snart på svenska

I slutet av förra året blev den nya europeiska standarden för kundkontaktcenter färdig. Nu är den snart här på svenska.

Det har funnits ett stort intresse från kontaktcenterbranschen för den nya standarden, som tagits fram av det europeiska standardiseringsorganet CEN. Standarden ska leda till att det blir lättare att kvalitetssäkra sin egen kundtjänstverksamhet men också att det ska bli lättare att jämföra kvaliteten på tjänster inom kundtjänstområdet. Den omfattar alla som arbetar med kundrelationer, oavsett bransch och kommunikationskanal.

– Standarden innehåller en beskrivning över vad man behöver arbeta med för att leverera kundservice med kvalitet, berättade Tina Wahlroth som är konsult på Mercuri International i Telekom idag nr 8-2009. Hon är medlem i den tekniska kommitté hos SIS som representerat Sverige i frågan.

Sedan standarden blev klar har det pågått ett intensivt arbete med den svenska översättningen.

– Det har varit ett omfattande och noggrant arbete, då vi vill att texterna ska vara lätta att förstå och att andemeningen i innehållet verkligen ska nå fram till användarna, berättar Tina Wahlroth.

Den 15 mars ska den svenska versionen av standarden, som har det snärtiga namnet SS-EN 15838:2009, finnas tillgänglig på den standardiseringsorganisationen SIS hemsida, www.sis.se.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.