Dataanalysföretaget SAS har undersökt hur kundernas upplevelse har påverkats av coronapandemin. Inte mindre än 87,9 procent av de tillfrågade anser att köpupplevelsen förbättrades och drygt 22 procent avser att shoppa enbart online i framtiden.
90 procent anser att kundupplevelsen förbättrades under pandemin
kontaktcenter SAS undersökning visar att många är beredda att vända sig till ett annat företag om köpupplevelsen är dålig.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Undersökningen bygger på ett frågeformulär som besvarats av 10 000 personer från Storbritannien, Tyskland, Spanien, Nederländerna, Sverige med flera länder. 15 procent av deltagarna uppger att de provade onlineshopping för första gången under det senaste året.
Många villiga att byta leverantör
Andra slutsatser vi kan dra av undersökningen är att många kunder är villiga att helt byta leverantör efter en eller två dåliga köpupplevelser. Det är också påfallande många, 62 procent, som drabbats av eller upplever bedrägerier som ett hot.
Det är också tydligt att kundernas förväntningar på köpupplevelsen har höjts kraftigt under coronapandemin, något Telekom idag har rapporterat om tidigare.