Av de som besöker webbplatser via mobilen är enbart nio procent kvinnor. Den typiske besökaren via mobilen är istället en man i åldern 26-40 år, som i hög grad använder en Iphone. Detta enligt en svensk studie om besökare på mobilsajter, som gjorts av företaget Web Service Award.
Siffrorna skiljer samtidigt ut mobilsurfandet från övrig internetanvändning, där könsfördelningen rapporteras vara jämn. Att skillnaden uppstår när det gäller mobil åtkomst till webben är något som Pierre Du Rietz, chefsanalytiker och vd för Web Service Award, menar tyder på att tjänsterna inte anpassats på ett bra sätt.
– Detta visar på ett stort misslyckande för internettjänster i mobilen. Särskilt telefonoperatörerna måste se över sina tjänster och sin marknadsföring. De missar ju nästan halva den svenska befolkningen helt, säger Pierre Du Rietz.
Mer innehåll efterfrågas
Undersökningen visar även på att det finns en underskattning från de mobila sajterna gällande hur mycket innehåll som ska presenteras för besökare som ansluter mobilt.
– Mobilerna har blivit snabbare och bättre. De som besöker sajterna via mobilen vill se mer videoinnehåll och ta del av all information. På tidningssajter vill besökarna kunna läsa alla artiklar och sådant som kommentarer från läsare. Undersökningen visar tydligt att de som driver sajterna har underskattat sina besökares informationsbehov, avslutar Pierre Du Rietz.
Studien, kallad ”Men var är brudarna? En studie om användandet av mobilsajter”, har innefattat cirka 3 450 respondenter i varierande ålder under november 2009. De sajter som granskats är mobil.unt.se, mobil.dn.se, mobil. mil.se, mobil.svenskfast.se och mobil.idg.se.