Lågt intresse för 3g-tjänster

Trots att försäljningen av 3g-telefoner ökar är intresset för 3g-tjänster svalt bland svenska konsumenter. Onödigt och för dyrt tycker användarna om 3g, enligt undersökningsföretaget TNS Gallup.

Den årliga undersökningen Global Technology Insight visar att 3g inte är populär, varken i Sverige eller globalt. Även de som idag har 3g-telefoner säger sig inte se behovet av 3g. Medan bristande intresse är det främsta hindret för 3g i Sverige är det i övriga världen framför allt kostnaderna som avskräcker.

I undersökningen ingår intervjuer med 16 000 konsumenter i 29 länder. Resultatet visar på mycket liten ökning i användningen av 3g-tjänster under året. Användarna tycker att det är onödigt och för dyrt med tjänster som mobil tv och nätsurfande via mobilen.

Bara få nyttjar 3g-tjänster

Trots att cirka 20 procent av världens mobilanvändare har en 3g-mobil är det bara mindre än 9 procent som nyttjar telefonens 3g-tjänster. Av de 26 procent som har tillgång till trådlösa nätverk genom sina mobiler, inklusive smarta mobiler och handdatorer, är det endast 11 procent som använder det. 3g- och wifi-lösningar ligger nästan på botten på önskelistan av tjänster, trots att leverantörer har lovat bättre bildkvalitet och snabbare uppkopplingar.

Sverige har idag med 17 procent en större andel 3g-användare än övriga världen med 9 procent. Paradoxalt nog har försäljningen av 3g-mobiler i Sverige ökat med nästan 100 procent under tredje kvartalet 2006, jämfört med motsvarande period i fjol. Det enligt siffror från analysfirman IT Research. 3g-telefoner har därmed en marknadsandel på 42 procent.

För att minska glappet mellan försäljningen av 3g-mobiler och användningen av 3g-tjänster behövs enligt TNS Gallup bättre marknadsföring om kundnyttan och bättre prispaket för att öka användningen av 3g-tjänster, särskilt när det gäller tjänster som nedladdning av musik och realtids-tv.

/p>

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.