– Tanken var redan från början ett kst-upplägg och ett av målen är att vi ska kunna bli mer mobila och få till ett mer mobilt arbetssätt. Vi kommer att erbjuda slutanvändarna att gå över till mobiltelefoner och hoppas det ska minska de fasta telefonerna.
Dessutom kommer TDC se till att mottagningen i de mobila enheterna är på topp genom automatisk roaming till leverantör med bästa mottagning.
Fler tillval
Landstinget Västmanland har cirka 6 000 medarbetare som kommer implementeras in i den nya lösningen under hösten. Just nu pågår planeringsarbetet för fullt på Landstingets it-avdelningen.
I kontraktet har Landstinget dessutom chans till att utöka affären under kontraktstiden med bland annat kontaktcenter-funktionalitet.
– Vi har upphandlat kontaktcenter i två nivåer, en enkelt och ett mer avancerat, vilket ger oss en flexibilitet om vi önskar lägga till kontaktcenter-funktionalitet i framtiden, menar Sara Thunblom.
Värde: 40 miljoner
Kontraktet är skrivet på tre år och beräknas vara värt ungefär 40 miljoner kronor.
– Det nya samarbetet med Landstinget Västmanland är inspirerande av flera skäl. För det första är det för en god sak. Med stabila lösningar förbättrar vi kommunikationsmiljön hos samhällsviktiga verksamheter, däribland sjukhus. För det andra visar denna affär att våra helhetslösningar – som förenklar vardagen för it-avdelningen och användaren – uppskattas, säger Joakim Harging, försäljningsdirektör på TDC Sverige.