Under förra sommaren var väntetiden för den som ringde nödnumret 112 i många fall alldeles för lång. Det framgår av en sammanställning som SOS Alarm tagit fram på begäran av Dagens nyheter.
Enligt avtalet mellan staten och SOS Alarm får den genomsnittliga svarstiden inte överstiga åtta sekunder och ingen ska behöva vänta längre än 30 sekunder på svar. Under sommaren 2022 var dock den genomsnittliga kötiden 35 sekunder och 150 samtal kopplades fram till en operatör först efter sju minuters väntetid.
Enligt SOS Alarms egen sammanställning kan de långa väntetiderna haft en direkt påverkan på utgången för ett antal patienter. Enligt Dagens nyheter avled fem personer i samband med de långa svarstiderna, något som framkommer i den utredning som SOS Alarm genomfört internt. Man konstaterar att väntetiden kan ha påverkat utgången för dessa fem patienter, där fyra drabbades av hjärtstopp och en förolyckades i ett drunkningstillbud.
– Vi kan inte med trygghet säga att det inte finns en risk när en patient eller hjälpbehövande hamnar i en så lång väntetid på 112. Vi jobbar nu stenhårt på att förbättra våra svarstider. Vi ser en positiv utveckling under det här året, säger Camilla Nylén, verksamhetschef vid SOS Alarm till Dagens nyheter.
I dag hanterar SOS Alarm omkring en miljon telefonsamtal om året. En orsak till de långa väntetiderna under fjolårets sommarmånader är ett ökat antal samtal och att man fortfarande påverkades av coronapandemin.