Långt kvar till problemfri KST

Varken köpare eller leverantörer är helt mogna att hantera komplexa upphandlingar av kommunikation som tjänst. Det menar Lennart Wallén, strategisk it-rådgivare i Region Skåne.

Långt kvar till problemfri KST

– Vi ska ju bara byta telefoner, hur svårt kan det vara. Om man ska sammanfatta det var det ungefär så regionen resonerade när vi gjorde vår stora upphandling av kommunikation som tjänst 2004. Sedan gick det som det gjorde också, berättar Lennart Wallén när ha talade under Telekom idags konferens Nolldistans.

Upphandlingen är ett skolexempel på hur snett det kan gå och resulterade i att regionen till slut tog tillbaka telefoniplattformen i egen drift. Men som vi skrivit om tidigare gör Skåne nu ett nytt försök med kommunikation som tjänst, denna gång med Telia som leverantör.

Samtal vägen framåt

För att komma rätt denna gång har upphandlingen skett genom den modell som kallas konkurrenspräglad dialog.

– Det har gjort det lättare för leverantörerna att förstå vilka behov verksamheterna faktiskt har och för oss att få klart för oss vad leverantörerna har att erbjuda. Nackdelen är däremot att det är en väldigt resurskrävande upphandlingsmodell, säger Lennart Wallén.

Region Skåne har under de senaste åren byggt upp en ny funktionell beställarorganisation, för efter den förra upphandlingen kapades det mesta av kompetensen bort från den egna verksamheten vilket visade sig vara ett misstag.

– Som offentlig förvaltning måste vi behålla kollen på tekniken och komponenterna i kommunikationslösningen, i alla fall så länge som marknaden inte är redo för att leverera tjänster på en högre nivå. Som det är nu är vår upphandlingsorganisation 20 personer större än om vi inte behövt lika mycket koll, menar Lennart Wallén.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.