Affären har gjorts under Phone House centralavtal med Länsförsäkringsgruppen. Som en del i det nya konceptet köpte återförsäljaren tillbaka alla gamla telefoner från verksamheten i Uppsala och ersatte dem med Iphones under loppet av två veckor. I samband med bytet fick samtliga användare dessutom en Iphone 4-utbildning på en och en halv timme.
Därefter har framför allt egna laborationer snabbt givit goda resultat för produktiviteten enligt Länsförsäkringars it-tekniker Camilla Aspius.
– De anställda började genast diskutera appar och nyttan med telefonerna runt fikabordet. Vår skadeavdelning har faktiskt själva hittat ett antal appar som hjälper dem i arbetet, så nu har vi standardiserat så att alla får med dessa appar i förkonfigurationen. Allt efter användarnas egna tips, berättar hon.
Smidigare underhåll
Det nya avtalet innebär också att Länsförsäkringar Uppsala outsourcat all support av mobiltelefonin och upprättat ett utbyteslager. Något som även ska ha gett ekonomiska fördelar.
– Vi ser en ökad efterfrågan bland våra företagskunder på den här typen av hyreslösningar och till Länsförsäkringar kunde vi erbjuda en anpassad lösning där vi sköter om hela telefoniparken, förklarar Peter Savéros, key account manager, Phone House.
Ringer användaren och felanmäler sin telefon så kommer en ny dagen efter. Den trasiga telefonen läggs i det medföljande kuvertet, repareras och läggs åter i utbytespoolen. Från supporten skickas ett sms med konfigurationsdata till den nya telefonen och det enda användaren behöver göra är att ange sitt lösenord, sedan är den nya telefonen en kopia av den gamla.
– Hittills har det fungerat helt perfekt och både vi på it-avdelningen och våra användare är riktigt nöjda, konstaterar Camilla Aspius.