I Danmark har Lars Berlau, Microsoft MVP och systemingenjör på Poly HP, ett av de mer moderna hemmakontoren i världen. Han jobbar heltid från sitt hemmakontor, men har tillgång till ett fysiskt Poly HP-kontor om han har kundmöten som inte är digitala. Mer vanligt är dock att han träffar kunder och partners hos dem.
Lars Berlau: Här är mitt hemmakontor
Kontoret Telekom idag inleder idag en serie där vi låter sex branschpersonligheter berätta om sina hemmakontor. Först är danske Lars Berlau från Poly HP som har ett av världens bäst utrustade hemmakontor.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
– Videomöten är bra, men de kan inte ersätta den fysiska kontakten, säger han.
Telekom idag skrev om Lars Berlaus hemmakontor redan 2021 och nu återvänder vi till honom för att se vilken utrustning han använder idag.
– Mitt hemmakontor är nog bättre utrustad än de flesta. Jag använder en HP Omen Gaming PC och flera videokameror för att kunna göra videoinspelningar och livestreaming. För mina Teams-möten har jag en Poly P15 som är en kamera, högtalare och mikrofon i ett. Jag tycker att det är viktigt att ljud och bild kommer från samma ställe.
Dessutom har Lars Berlau två bildskärmar som båda är på 34 tum. Den ena är curved och ansluten till pc och den andra är ansluten till en Teams Room på windows-lösning.
– Då blir det en dual screen-lösning, säger han och fortsätter:
– Dessutom har jag en Teams Rooms på android ovanpå en 43 tums skärm. Den använder jag till lite mer avslappnade möten där jag själv inte presenterar.
Jobbar i flera plattformar
Lars Berlau har fått hederstiteln MVP av Microsoft och använder mest Teams, men han är också regelbundet med i Zoom- och Google Meet-möten. I Teams chattar han och jobbar i delade dokument med sina kollegor.
– Då har alla alltid den senaste versionen och vi kan jobba samtidigt i dokumenten.
Vad är dina bästa tips för att få jobbet hemifrån att bli så bra som möjligt?
– Ett. Hitta ett sätt att dela upp arbete och privatliv. Skapa en rutin som du håller dig till. Det har varit perioder då jag har behövt ställa in ett larm för att vara säker på att komma ihåg att äta lunch och komma bort från datorn en stund.
– Två. Om du har ett hemmakontor, överväg akustikpaneler för att säkerställa ännu bättre ljud. Både för dig själv, men också för dem du pratar med. Ljud är helt klart det viktigaste vid videomöten, då det skapar mer lugn i mötet. Det kan också vara ett certifierat headset.
– Tre. En webbkamera på den externa skärmen kan göra en enorm skillnad för upplevelsen i mötet. Tyvärr ser jag fortfarande några som deltar med den inbyggda kameran i sin laptop, men sitter och tittar på en extern skärm. Det betyder att alla du möter bara ser dig från sidan. Det ger ingen bra upplevelse för dem man möter.
– Och fyra. Se till att du sitter med ett fönster framför dig så att du säkerställer de bästa förutsättningarna för kameran. Har du ett fönster bakom dig blir ansiktet ofta alldeles för mörkt, eftersom kameran har svårt att arbeta i motljus. Om du jobbar i ett mörkt rum så kan jag rekommendera att lägga till lite ljus, då kameran vet hur man tar en bra bild mycket lättare när det är ljust.