Låt inte okunskap hindra dig

Låt inte okunskap hindra dig

Ingen annan bransch är så innovativ och dynamisk som telekombranschen. När jag påbörjade min karriär på 80-talet fanns endast analog trådbunden telefoni. Telefonsystem var elektromekaniska eller, i bästa fall, elektroniska och alltid kundplacerade. Sedan dess har vi fått uppleva en mobil revolution. Gränserna mellan fast och mobil kommunikation har suddats ut, liksom mellan tele och data. Bara under de senaste tio åren har internet blivit oumbärlig i vår vardag och det enda nät som idag behövs för att samtidigt hantera ljud, bild, data och text. Eller vem behöver nät, förresten? Allt är på väg att bli trådlöst!

Jag hade själv tur. Mitt första jobb fick jag hos den svenska telekomjätten. Mina intressen för teknik, affärsutveckling och försäljning tillvaratogs. Jag fick praktisk nytta av mina utlandsstudier och se mina förslag till produktförbättringar realiseras. Alla har inte samma flax och kan bygga sin kunskap snabbt. Tack vare bra grogrund, goda förebilder och engagerade mentorer fortsatte min passion och kunskap kring användarvänlig kommunikation att växa.

Framtida trender indikerar att läsplattan blir den nya kommunikatören med telefoni i hd-ljud, webbaserade videomöten och intuitiva samarbetsverktyg. Kroppsnära sensorer förändrar vår vardag och förbättrar vår hälsa. Digital intelligens bor i våra hem, våra kläder, bilar och kroppar och kommer helt omdefiniera begreppet it. I morgondagens arbetsliv har begreppet avstånd raderats och arbetsplatsen är inte en fysisk plats utan ett mentalt tillstånd.

Konkurrenter idag blir partners imorgon, kunder blir medutvecklare och användarupplevelsen är central. Hastighet, värde, kvalitet och kostnadseffektivitet styr våra val. Jag kan sympatisera med de företag som står vilsna och känner sig osäkra inför vilken telekomlösning som är rätt för dem att välja men inte med de som låter okunskapen förlama dem. Illusionen om business as usual har alltid varit en illusion. Utmaningen är att låta kommunikationen bli till konkurrenskraft. För det enda som är konstant är förändring.

Peter Bonde är konsult och vd på Comexpert Sverige. Han brinner för att utveckla organisationer som sätter människan och användarupplevelsen i centrum i samband med förändring av kommunikationsplattformar.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.