Att fysisk behöva hantera en stor mängd trådlösa telefoner vid konfiguration och uppdateringar är inte kul. Ascoms nya giv borde därför vara välkommen på många arbetsplatser.
Konceptet gör det möjligt att administrera samtliga trådlösa telefoner centralt och synkroniseringen av både mjukvara och inställningar sker via radionätet. Inställningarna lagras centralt och både telefonerna och laddstationer kan administreras och diagnostiseras från ett webbgränssnitt. För användare innebär det att man slipper avbrott och kan fortsätta att använda telefonen medan den uppdateras.
– Administratörerna kan lösa problemet snabbare och profilen i handenheten kan lätt optimeras för olika personalkategorier. Inom till exempel sjukvården har sjuksköterskor, läkare, transportörer och vakter olika behov som kan administreras centralt på ett effektivt sätt, säger Mikael Sundebäck, produktchef på Ascom Försäljning Sverige i Göteborg.
Även för vanlig dect
Redan sedan tidigare har Ascom erbjudit central administration av företagets vowlan-telefoner men nu fungerar det också för dect och de nyligen lanserade telefoner, d41 och d62 är fullt kompatibla med lösningen. Systemet fungerar även med äldre dect-telefoner som inte är av typen ip-dect men då via nätverksanknutna laddare. När telefonen placeras i laddaren uppdateras den automatiskt.