Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Leaddesk efter uppköpet: Omnichannel kundmöte ska vi ha ett bra erbjudande för

Kontaktcenter I går köpte Leaddesk upp Loxysofts verksamheter i Sverige och Norge. Telekom idag ringde upp Leaddesks vd Olli Nokso-Koivisto i Finland för att höra om planerna framåt.

Leaddesk efter uppköpet: Omnichannel kundmöte ska vi ha ett bra erbjudande för

Loxysoft har funnits i 25 år på svenska och norska marknaden. Historien är viktig för Olli Nokso-Koivisto och han återkommer flera gånger till att han ser det som en stor tillgång till att ha fått in mycket kompetens i koncernen i och med samgåendet.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Total tillgång till alla guider och tester
  • Premiumnyheter med de senaste trenderna
  • Fullt fokus på att du ska göra rätt kommunikationsval
  • Tryckt magasin med sex nummer om året
Redan prenumerant?

Värdet på affären där Loxysoft säljer aktierna till Leaddesk är 138 miljoner kronor.

Ska man se det som ett uppköp eller ett samgående?

– Jag säger att business är människor och människor kan man inte köpa. Vi matchar både produkt- och kulturmässigt och nu ska vi jobba tillsammans för att skapa en framträdande spelare i Europa. Tittar man på det företagsmässigt så kommer Loxysoft att bli en del av Leaddesk, annars får vi inte de ekonomiska fördelarna man vill ha vid en sådan här affär, säger Olli Nokso-Koivisto.

Affären slutförs vid årsskiftet och sedan blir Loxysoft en del av Leaddesk.

– Vi har inlett diskussioner om hur samgåendet ska gå till och det kommer att vara personer inblandade från båda sidor för att ta fram de exakta planerna för hur det ska gå till.

Ni har verksamhet med egna kontor i både Sverige och Norge med Leaddesk-anställda. Kommer det att bli färre antal kontor framöver.

– Det är ingen som jobbar från kontoren just nu så det är inte en jätteaktuell fråga med alla som jobbar hemifrån. Vi kommer att se över det när det blir aktuellt igen.

Leaddesk och Loxysoft har varsin plattform. Vad händer med de framöver?

– Igår när vi gick ut med affären var vi tydliga med att båda plattformarna kommer att finnas kvar. Det är viktigt för oss att inte tvinga kunderna in i något påtvingat beslut utan Loxysofts kunder kommer att kunna fortsätta med sina tjänster och detsamma gäller för Leaddesks kunder, säger Olli Nokso-Koivisto. Vi köpte ett finskt bolag för ett tag sedan och tänkte likadant då, idag finns tjänsten kvar men omgjord med ett nytt Leaddesk-namn.

– Kortsiktigt kan vi erbjuda våra kunder mer funktioner i och med att det finns bra Leaddesk-funktioner tillgängliga för Loxysoft-kunder och Loxysofts Playbook som är mycket bra för Leaddesk. Långsiktigt kommer vi att utveckla något riktigt bra för kontaktcenter tillsammans.

Vad tänker du att det ska vara?

– Jag tänker att vi ska ha ett riktigt bra erbjudande för omnichannel kundmöte. Det är det som kunderna efterfrågar och där ska vi vara enormt konkurrenskraftiga i centrala delar av Europa.

Ni pratar mycket om att växa i Europa. Men hur ser du på den svenska marknaden för er nu?

– Vi är en framträdande spelare. Det kommer såklaert vara en stor marknad för oss. I Norge och Finland har Leaddesk en stark närvaro i Enterprise-segmentet och nu tror vi att vi kan nå det i Sverige också. Jag tror att områden som energi och telekomoperatörer är intressanta. Dessutom har vi på andra marknader många kunder inom offentlig verksamhet och där vill vi också konkurrera i Sverige.

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter