Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

”Legacy-konkurrenter är borta om några år om de inte gör något nytt”

Kontaktcenter Frederic Laziou har tagit över kaptenshatten på norska kontaktcenter-leverantören Puzzel. Trots att han är i en lärande fas berättar han om målet att vinna Champions League och vilka konkurrenter som kommer att få det tufft de kommande åren.

”Legacy-konkurrenter är borta om några år om de inte gör något nytt”

Förra veckan meddelade Puzzel att man utsett en ny vd. Telekom idag ordnade snabbt ett videomöte med fransmannen Frederic Laziou som bott i Sverige i ett 20-tal år. Den senaste tiden har han varit vd för Tacton som han lett från en svensk till en internationell marknad.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Total tillgång till alla guider och tester
  • Premiumnyheter med de senaste trenderna
  • Fullt fokus på att du ska göra rätt kommunikationsval
  • Tryckt magasin med sex nummer om året
Redan prenumerant?

Vad fick dig att tacka ja till uppdraget på Puzzel?

– Det är tre saker som lockar mig. För det första är området med customer engagement superspännande. Det sker otroligt mycket utveckling här med både hur man hanterar kunder inbound och outbound.

– Det andra är att jag tycker om bolaget utifrån de diskussioner jag har haft. När man pratar med analytiker så har alla mycket gott att säga om Puzzel.

– Och det tredje är att bolaget är inne i en mycket spännande fas. Man har en fin historik och en bra modern plattform för att växa. Och det ska vi göra nu – jag brukar säga att vi ska gå från att vara Nordic champion till att vinna Champions League i Europa.

Puzzel är ju ett norskt bolag. Hur kommer det sig att man inte väljer en norrman som vd?

– Det är ju egentligen inte min fråga, utan en fråga för vår ägare Marlin Equity. Men om jag ändå svarar så tror jag att det reflekterar väl den fas vi är i. Puzzel kommer alltid att vara ett norskt bolag, men vi ska ju vinna Champions Leauge så jag tycker att det speglar den mångfald vi har i bolaget. Diversity är ett viktigt ord och kan man titta på problem från olika håll så får man till en bättre lösning.

Målet är att växa. Hur ska ni göra det?

– Planen är att växa geografiskt mer i Europa. Vi behöver utveckla våra affärer med de partners vi har och skaffa oss fler partners. Sen tror jag också att vi kommer att ha nya produktområden som vi får antingen organiskt eller genom förvärv. Det här är inte en transformation av bolaget som vi ska göra, utan en acceleration, säger han och lägger till:

– Men jag ger mig själv 30 dagar för att träffa partners och kunder där jag börjar i nästa vecka. Jag är i en lärande fas.

Ser du trots allt några tänkbara förvärv redan nu?

– Det tittar vi på hela tiden. Det är inte lätt att få in nya företag, men ibland har vi whitespots där det går fortare för oss att köpa än att utveckla själva.

Telenor är ju en tydlig partner till bolaget. Är operatörer de viktigaste partners när ni ska växa på nya marknader?

– Jag kan inte svara än på den frågan. Det är först av allt viktigt för mig att träffa partners och kunder för att förstå och sätta mig in allt. Det man kan se är att det finns många stora spelare som Amazon, Salesforce och Microsoft som kommer in i vårt område mer och mer. Man ska titta noga på vad de stora gör och jag tror generellt att det är bättre att vara med dem än att se dem som enbart en konkurrent.

Hur menar du?

– Salesforce till exempel är både en partner och en konkurrent. För oss gäller det att komma på hur hittar man rätt nivå i ett ekosystem? Salesforce har en väldigt horisontell approach, men de kommer alltid att behöva partners för att ta hand om nischer. Vårt syfte är inte att vara ensamma, utan att vara bäst i våra områden. Då kan det fungera bra för oss.

Vilka är de tuffaste konkurrenterna i Sverige?

– Det vet jag inte än fullt ut. Det finns legacy-konkurrenter som gör ett hyfsat jobb, men är inte molnbaserade och om de inte gör något nytt är de borta om några år. Jag säger inga namn, men det är inte där hotet finns. Det är mer intressant med stora och halvstora aktörer som kommer in med ett tomt papper som har skapat något nytt. Jag tänker till exempel på Talkdesk och Genesys och några amerikanska som sagt sig vilja ta sig hit som Five9. Det som kanske kommer att hindra deras planer att de inte har lokal närvaro än; det är viktigt med regionala team.

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter